|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie
Etienne Bonnot, Abbé de Condillac, 1714-1780.Pochodził z południowej Francji z urzędniczej, szlacheckiej rodziny. Filozof, duchowny, członek Akademii Francuskiej, jeden z głównych przedstawicieli francuskiego oświecenia; od 1740 przebywał w Paryżu, obracał się w kręgach encyklopedystów i fizjokratów; 1758-67 wychowawca księcia Parmy, wnuka Ludwika XV. Potrafił godzić jaskrawe sensualistyczne poglądy z lojalnością wobec Kościoła
|
|
Pochodzenie wiedzy |
Wszelka wiedza ma początek w doświadczeniu zewnętrznym , uzyskiwanym za pomocą zmysłów. Condillac ,powrócił więc do dawnej koncepcji , wedle której wszelkie doświadczenie bylo zmyslowe pochodzilo ze zmyslowych wrażeń.Od Locke,a różnił sie tym że pomijal doswiadczenie wewnętrzne. Locke byl empirystą , Condillac - sensualistą.
|
Pojmowanie umysłu ludzkiego |
Umysł ludzki jest całkowicie bierny Jest to jedynie zbiornik wrażeń doznanych i zapamiętanych. Umysł ludzki nie tylko nie posiada idei wrodzonych ale i wrodzonych dyspozycji, nie tylko cala jego treść pochodzi z wrażeń , ale tak samo i jego funkcje ; one też wytwarzają się dopiero na skutek dzialania wrażeń. |
Postęp zależy od posługiwania się znakami |
Nie tyle znakami przyrodzonymi , ile umownymi , które jako wytwarzone dowolnie , mogą być latwiej dostosowane do naszych potrzeb.Rozszerzają one naszą ograniczoną pamięć i uniezależniają umysł od doplywu wrażeń .Są różne systemy znaków ,najdoskonalszymi jest - algebra |
Znaki Condillac'a |
Za znaki Condillac uważal nie tylko wyrazy mowy ale też pojęcia. .Wskazywał na wspólną naturę myśli i mowy . Nominalistycznie pojmowal też wiedzę abstrakcyjną. |
Wiedzę zmyslową należy traktować idealistycznie |
Wrażenia , dostarczane przez zmysły , są tylko stanami umyslu. Wąchamy zapach kwiatów , a nie kwiaty i w ogóle znamy wrażenia , a nie rzeczy. Jeden tylko dotyk wskazuje na istnienie rzeczy zewnętrznych poza umysłem, jednakże i jego wrażenia są tylko stanami podmiotowymi. |
Wynik doktryny Condillac'a byl taki : |
Nasze pojęcia są tylko znakami , nasze wrażenia są tylko stanami subiektywnymi ; dają nam niewiele wiadomosci o rzeczach i o własnej jażni. Te nominalistyczne i idealistyczne wyniki uchronily Condillac'a od wyciągnięcia z doktryny sensualistycznej wniosków metafizycznych, a tylu bylo przed nim i ponim sensualistów , którzy stąd iż, wszelkie poznanie jest zmyslowe , wywodzili , że i wszelki byt jest zmyslowy , a więc materialny , czyli z sensualizmu wywodzili materializm. Sensualizm Condillac'a pozostal wylącznie teorią psychologiczną. |
|
Przypuśćmy , że istnieje posąg obdarzony jedynie zdolnością odbierania wrażeń, i to tylko jednego zmysłu, np.powonienia. I co się okaże?. Że to jedna zdolność wystarczy , aby rozwinęło się pełne życie umysłowe. Oto wrażenia są bądż silniejsze , bądż słabsze, te zaś które są silniejsze pociągają uwagę; gdzie są więc wrażenia,choćby samego powonienia, tam też jest- uwaga.Dalej,wrażenia pozostawiają ślady; gdzie więc są wrażenia, tam jest i pamięć.
Nowe wrażenia, w miarę jak nadchodzą ,są porównywane ze wspomnieniami, porównywaniw zaś implikuje- sądzenie. W podobny sposób Condillac wyprowadzał wszystkie inne funkcje umysłu z wrażeń.
W każdym wrażeniu zmysłowym są dwa składniki samo przedstawienie i zabarwienie uczuciowe. Z pierwszego składnika stopniowo wytwarza się uwaga, pamięć, zdolność wyobrażenia, odróżnianie, porównywanie, sądzenie i wnioskowanie , z drugiego zaś pożądanie ,wola, miłość, nienawiść, nadzieja, obawa.
Tak oto w " posągu Condillac'a " z wrażeń jednego zmysłu rozwinęło się całe życie psychiczne, takie samo , jak to , które jest własciwe ludziom.
A zatem dla wytłumaczenia ludzkiego życia psychicznrgo nie potrzeba przyjmować innego początku , jak tylko prostą zdolność odbierania wrażeń zmysłowych. |
|