|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie
|
David Hume (ur. 7 maja 1711, zm. 25 sierpnia 1776) filozof, pisarz i historyk urodzony w Szkocji, wychowany w Anglii, żyjący we Francji i w Anglii.
Choć za życia był bardziej znany jako historyk ;popularyzator historii średniowiecznej Anglii, obecnie jest przede wszystkim pamiętany jako wybitny filozof. Cenią go również socjolodzy i przedstawiciele innych nauk społecznych, głównie za jego przemyślenia dotyczące metodologii nauk empirycznych i rozróżnienie sądów o faktach i wartościach.
Jego dwa największe dzieła filozoficzne to: "An Enquiry Concerning Human Understanding" oraz "An Enquiry Concerning the Principles of Morals". Szczególnie to pierwsze dzieło wstrząsnęło mocno podstawami filozofii jego czasów.
|
Wrażenia i idee. Hume był wierny
empiryzmowi angielskiemu od Locke'a; badał
nie rzeczy , lecz nasze o nich przedstawienia. |
Pogląd na przedstawienia miał prosty, stosował jeden fundamentalny podział:
- pierwotne
- pochodne
Pierwsze (pierwotne) nazywał wrażeniami,
a drugie ideami.
Hume głosił o przedstawienich jedno fundamentale twierdzenie:
idee pochodzą z wrażeń .Wrażenia są pierwowzorami , idee zaś kopiami wytwarzanymi przez umysł.
Wrażenia są własciwymi środkami poznania rzeczywistosci i sprawdzianami idei,
idee mają wartość dla poznania rzeczy tylko, o ile wiernie kopiują wrażenia. |
Pamięć i wyobrażenia. |
W odniesieniu do idei odkrywwamy , że posiadamy różne zdolnosci.
Jedną z nich jest pamięć w której szereg idei uobecnia się umysłowi
w pewnym ustalonym porządku.
Drugą władzą jest wyobrażenie.Dzięki wyobrażeniu porządkujemy idee
tak jak chcemy. |
Hume rozróżniał jasno dwa rodzaje zagadnień dotyczących idej,
zagadnienia psychologiczne i epistemologiczne:
Jak idee powstają i czy są trafne.? |
O powstawaniu idej mniemał ,
iż dokonują się w scisle określonym porządku , nawet w snach i fantazjach panuje stały związek między
ideami , tzw. związek asjocjacyjny. Udoskonalił teorię kojarzenia
idej sformuowawszy prawa kojarzenia , całą różnorodność kojarzeń sprowadzał
do trzech rodzajów
do kojarzenia na zasadzie podobieństwa,
czasowej i przestrzennej stycznosci,
związku przyczynowego
Hume niewiele zajmował się kwestiami psychologicznymi,które dla Locke'a były naczelne dla całej filozofii:
kwestii idei wrodzonych, interesowały go głownie epistemologiczne kwestie
słusznosci idei.
|
Fakty a stosunki między ideami. |
Dwa są przedmioty badania:
- stosunki między ideami ,
- fakty |
Przykład pierwszego rodzaju stanowi matematyka.Np. twierdzenie że
kwadrat przeciwprostokątnej jest równy sumie kwadratów obu przyprostokątnych ustala
pewien stosunek między ideami.Twierdzenia takie umysł znajduje
niezależnie od doswiadczenia;jest ono niezależne od istnienia czegokolwiek na swiecie , choćby w przyrodzie
nie było trójkątów, to twierdzenie to , podobnie jak i inne dowiedzione przez Euklidesa zachowałoby swą pewność i
oczywistość.
Twierdzenia o faktach nie mają już takiej pewnosci i oczywistosci.
Przeciwieństwo żadnego faktu nie zawiera sprzecznosci i może być przez umysł przedstawione z całą wyrazistoscią
; że np. słońce jutro wzejdzie , jest twierzeniem tak samo nie sprzecznym i zrozumiałym , że jutro wzejdzie.
Na próżno więc usiłowalibyśmy dowodzić dedukcyjnie twierdzeń tego rodzaju-możemy
jedynie odwołać się do doswiadczenia
Te dwa rodzaje twierdzeń ludzkich różnią się tedy stopniem pewnosci i sposobem uzasadniania, a także przedmiote..
Pierwszy rodzaj dotyczy idei, tylko drugi rzeczywistosci. Znamy w/g Hume'a , prawdy konieczne i oczywiste ,
ale te są pierwszego rodzaju (matematyka) , które nie mają za przedmiot rzeczywistosci, znamy też prawdy
dotyczące rzeczywistosci, ale znów nie są konieczne ani oczywiste. |
Czy mogą mieć pewność twierdzenia o rzeczywistosci ,
które wykraczają poza swiadectwo zmysłow. |
Idee znajdują się w umyśle naszym , możemy więc bezpośrednio ustalać stosunki,
jakie między nimi zachodzą ; tak samo i różne fakty stwierdzamy bezpośrednio.
Trudność zaczyna się wówczas, gdy stwierdzamy coś o faktach których nie stwierzdiliśmy. Powstaje pytanie:
czy mogą mieć jakąkolwiek pewność twierdzenia o rzeczywistosci , które wykraczają
poza swiadectwo zmysłow.
Takie zaś wykraczanie odbywa się nieustannie; to co nazywamy doswiadczeniem , nie jest bynajmniej ,
samym tylko ustaleniem faktów. Twierdzenie że jutro wzejdzie słońce , jest rozumowaniem empirycznym,
ale nie jest stwierdzeniem faktu, bo fakt ten jeszcze nie zaszedł. Hume postawił zagadnienie:
co doswiadczenie zawiera poza stwierdzeniem
faktów?
I w tym leży orginalność Hume'a :inni empirysci widzieli w doswiadczeniu rozwiązanie wszystkich zagadnień,
on zaś dojrzał w samym doswiadczeniu zagadnienie , które wymaga rozwiązania.
|
Wykraczanie doswiadczenia poza fakty. |
Otóż wykraczanie doswiadczenia poza fakty występuje wtedy , gdy, na podstawie faktu stwierdzonego
wnosimy o jakimś innym nie stwierdzonym.
Aby mieć prawo do takich wniosków , trzeba by między tymi faktami zachodził związek niezawodny Jeżeli zachodzą
takie związki konieczne, to możemy stwierdziwszy jeden fakt, wnosić o drugim.
Ale czy w rzeczywistosci zachodzą takie związki? |
[ Krytyka pojęcia przyczynowosci ]
|