|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie; Malebranche i okazjonalizm
Malebranche - Okazjonalizm |
|
Nicolas Malebranche (ur. 6 sierpnia 1638, zm. 13 października 1715) był francuskim filozofem wywodzącym się ze szkoły kartezjańskiej.
Urodził się w Paryżu, tam też odebrał wykształcenie (filozofia na College de la Marche oraz teologia na Sorbonie. W 1660 wstąpił do zgromadzenia oratorianów poświęcającego się w szczególności zgłębianiu teologii. Ten okres był dla Malebranche'a czasem wytężonej pracy - zajmował się studiami nad Euzebiuszem z Cezarei, Sokratesem oraz filozofią chrześcijańską (w szczególności Św. Augustyna).
W 1664 przypadkowo zetknął się z "Traktatem o człowieku" Kartezjusza, dziełem, które wywarło na nim ogromne wrażenie. Po dziesięciu latach szczegółowych studiów nad Kartezjuszem, Malebranche wydał słynne "W poszukiwaniu prawdy", które pozostało jego głównym dziełem. Składało się ono z 6 ksiąg, z których 5 traktowało o źródłach błędów w zmysłach, wyobraźni, rozumie, skłonnościach i namiętnościach, a ostatnia z nich poświęcona została metodzie poznania prawdy. Jak większość wielkich metafizyków XVII wieku, Malebranche również interesował się zagadnieniami matematycznymi i przyrodniczymi, a w 1699 został honorowym członkiem Francuskiej Akademii Nauk.
Wymienia się go często jako twórcę okazjonalizmu - w rzeczywistości rozwinął on teorię Arnolda Geulincxa.
|
Wprowadzenie |
Metafizykę Malebranche umiał uzgodnić z trzeżwymi i skrupulatnymi badaniami na polu teorii poznania.Zachował on Kartezjański ideał poznania: jasność.
Tylko to poznajemy trafnie co rozumiemy jasno.
Z tym Kartezjanskim sprawdzianem przystapiwszy do analizy poznania , doszedł do zupełnie innych wyników niz Kartezjusz: nie poznajemy jasno ani Boga , ani własnej duszy, o ktorej mamy tylko niejasne doswiadczenie wewnętrzne, ani tym bardziej dusz cudzych , co do ktorych możemy snuć jedynie przypuszczenia.
Natomiast - mamy zupełnie jasne poznanie ciał: istotę ich bowiem stanowi rozciągłość ; niepodobna zaś pragnąć poznania jasniejszego niż to , jakie mamy o rozciągłosci. |
W szczególnosci poglądy Malebranche'a przedstawiają się następujaco: |
Wiedza nasza jest dwojaka: polega bądż na postrzezeniach bądż na ideach, w pierwszym przypadku poznajemy rzeczy wprost a w drugim poznajemy je poprzez idee.
Są to dwa bieguny wiedzy.
Tylko idee dają wiedzę jasno , postrzeżenia zmysłowe są dla rozumu ciemne.
Bezposrednio możemy postrzegać jedynie to, co znajduje się w naszym umysle , czyli stany swiadomosci , o tym zaś , co istnieje poza umysłem , możemy wiedzieć tylko posrednio.To znaczy: nasza wiedza psychologiczna jest bezposrednia
, ale za to nie jasna, a wszelka inna wiedza może być jasna , ale za to zawsze jest tylko posrednia.
Przez idee poznajemy własnosci , ale czy rzeczy istnieją , o tym pouczyć może tylko postrzeżenie. Zagadnienie istnienia nie należy już do jasnego rozumowego poznania , stanowi wyłącznie dziedzinę zmysłowego postrzegania.
Postrzezenia pojawiają się w umysle i giną, idee zas podlegają przemianom , przez jakie przechodzi umysł, ale bo też - nie postrzeżenia są składnikami umysłu , idee zas nie są składnikami jego, lecz przedmiotami , sa poza nim. |
Z tego rozróznienia Malebranche wyciągnął metafizyczną konsekwencję : że idee, nie będące w nas , są w Bogu. |
Malebranche wyprowadził również konsekwencję metodologiczną: idee , jako nie będące składnikami umysłu, nie dadzą się badać metodą psychologiczną.
Analiza wiedzy nie zawsze może być analizą psychologiczną; poddaje jej się wiedza zmysłowa , natomiast wiedza posrednia , posługująca sie ideeami, stanowi granicę w psychologicznym traktowaniu teorii poznania, co oznacza że Malebranche był wrogiem psychologizmu. |
Rozważania te doprowadziły Malebranche'a do wyników rożniących się znacznie od poglądów Kartezjusza ; w szczególnosci inaczej wypadła ocena poznania ciał i poznania duszy. |
Poznanie ciał , osiągane za pomocą jasnych idei, było dla Malebranche'a
poznaniem doskonałym.
Natomiast poznając duszę bezposrednio, przez postrzezenia wewnętrzne nie poznajemy jej jasno. W tym punkcie Malebranche odwrócił wrevz pogląd Kartezjusza. Przyznawał że o istnieniu duszy wiemy istotnie pierwej i pewniej niż o istnieniu ciał; natomiast naturę ciała znamy pierwej i jasniej niż naturę duszy.
Istnienie bowiem przedmiotów poznajemy przez postrzeżenia , a naturę przedmiotów przez idee.
Rozwój nauki potwierdził stanowisko Malebranche'a - psychologia do dziś nie osiągneła tej scisłosci jakie mają nauki o ciałach. |
Malebranche był empirykiem , ale nie empirystą. |
Był empirykim , sądził, że najmocniejszym fundamentem wiedzy jest oparcie jej na doswiadczeniu. Ale nie był empirystą; był przekonany , że doswiadczenie zmysłowe nie jest samowystarczające, że nie może się obejść bez współudziału mysli.
Twierdził , że pewne sądy (nazywał je naturalnymi) są składnikami kazdego postrzeżenia .
Dwie są zasadniczo koncepcje postrzezenia :
- zawiera ono sądy
- jest procesem czysto zmysłowym ( tej koncepcji dał wyraz póżniej Berkeley). |
[ Poglądy epistemologiczne - pojmowanie prawd jako stosunków. ]
|