|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie-neokantyzm, Lange
I.Kant |
Przedstawicielem wczesnego , względnie prostego Kantyzmu był Albert Lange ( 1828 - 1875 ) . Podobny z charakteru i postawy do Milla . Cechowała go rzetelność w mysleniu i działaniu. Głownym jego dziełem była Historia materializmu przepojona duchem Kanta.
|
Ogólne własnosci kantyzmu. |
Być kantystą znaczyło :
mieć przekonanie , że należy zaczynać filozofię od krytyki poznania.
wobec subiektywnej zależnosci poznania trzeba zrezygnować z teorii bytu - wbrew filozofom metafizycznym a w szczególnosci materialistycznym.
poznanie nie może wyjść poza granice doswiadczenia ; wbrew filozofom konstrukcyjnym, idealistycznym a szczególnie heglowskim.
doswiadczenie nie jest prostym zbiorem faktów , lecz złożonym tworem umysłu, uwarunkowanym jego apriorycznymi formami ; wbrew empirystom i pozytywistom.
Połączenie empiryzmu z aprioryzmem stanowi kantyzm.
Ale także być kantystą znaczyło być realistą. Umysł poznając narzuca temu , co poznaje aprioryczne formy przestrzeni i czasu,przyczynowosci i substancji, przeto
przekształca to , co poznaje , ujmując rzeczy nie takimi, jakimi są, lecz jakimi mu się zjawiają.Niemniej jednak rzeczy które mu sie zjawiają jakoś istnieją, są ostatecznie niezależną odeń rzeczywistoscią. |
Rzeczywistość ta nie jest mu dostępna, ale istnieje. |
Daje o niej znać każde wrazenie zmysłowe , które umysł biernie z zewnątrz przyjmuje. Jest to doswiadczenie dwojakie zewnętrzne i wewnętrzne. Jedno swiadczy o istnieniu świata materialnego , drugie - o istnieniu jażni. Jażni też nie doswiadzczamy wprost
i w czystosci , ją także znamy tylko w zjawiskowej postaci.
"Transcendentne podłoże naszej własnej organizacji - pisał Lange - jest nam tak samo nieznane , jak rzeczy , które nań działają .Przed sobą mamy zawsze tylko wspólny produkt ich obu : rzeczy naszej organizacji."
|
Być kantystą znaczyło być dualistą. |
Monistyczny pogląd nie wydawał sie zgodny z nauką Kanta, która rozróżniała dwa światy , świat zjawisk i swiat rzeczy.A jesli pominąć zjawiska , to jeszcze zostawały dla kantyzmu dwa swiaty : materialny
na który wskazuje doswiadczenie zewnętrzne i duchowy na który wskazuje doswiadczenie wewnętrzne. |
Być kantystą znaczyło być formalistą. |
Znaczyło to bowiem uznawać wiedzę , tylko w granicach tego, co umysl sam skonstruuje , a umysl konstruuje związki, stosunki, relacje , formy. Znamy lepiej stosuki przyczynowe niż człony tych stosunków
, znamy formy lepiej niż to , co uformowane. Przez swą formalność wiedza nasza jest powszechna i konieczna, ale też niepełna i ograniczona. |
Pojęcia potoczne a założenia kantyzmu |
Skutkiem założeń kantyzmu jego zasadnicze pojęcia musiały być inne niż w mysli potocznej i tradycyjnej mysli filozoficznej.
A więc poznanie nie mogło być odzwierciedleniem przedmiotów lecz jedynie kształtowaniem ich przez umysł.
"doswiadczenie" nie przeciwstawiało się mysli apriorycznej , bo samo ją zawierało.
"przedmiot poznania" nie przeciwstawiał się podmiotowi , bo sam był jego wytworem.
" sprawdzianem prawdy" nie mogła być zgodność wyobrazeń z rzeczami, bo rzeczy nie sa wprost dostępne i przeto nie mogą być z wyobrazeniami porownywalne.
" o prawdzie" mogła więc jedynie stanowić zgodność wewnętrzna zjawisk, zgodność ich z wymaganiami umysłu , to był jedyny możliwy sprawdzian prawdy.
"filozofia" nie mogła być nauką o bycie , którego poznac niepodobna , lecz tylko nauką o poznaniu.
w teorii poznania zmieniła się problematyka , już nie była jak u Arystotelesa czy Locke'a opisem procesu poznania czy przedstawieniem jego genezy; była analizą tego jak poznanie jest możliwe, jakie są jego warunki i założenia. |
Minimalistyczne rozumienie kantyzmu. |
Filozofia Kanta miała w sobie motywy minimalistyczne; motywem był w każdym razie fenomenalizm, pojmowanie naszego obrazu swiata jako subiektywnego i zjawiskowego.
Ale miała też motyw innego rodzaju: motyw aprioryzmu, przekonanie że posiadamy wiedzę powszechną i konieczną.
Kant wykazywał , że teoretycznymi dochodzeniami nie można dosięgnąć rzeczy w sobie, ale otwierał widoki , że dosięgnie ich odwołując się
do postulatów życia. Z jednej strony, jak minimalisci krytykowal dotychczasową metafizykę, ale z drugiej strony zdawał zapowiadać nową metafizykę , niczym maksymalisci. |
[ Zasadnicze pojęcia kantyzmu a mysl potoczna. ]
|