|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie
|
1859-1938, filozof, matematyk, profesor uniwersytetu w Getyndze i Fryburgu , twórca fenomenologii, zajmował się filozofią matematyki , analizą podstaw logiki. Postulował metodę poznania przez
tzw. bezpośrednią naoczność w akcie świadomości.
|
Fenomenologia pojawiła się w Niemczech w tym samym czasie co w Ameryce pragmatyzm a we Francji bergsonizm
Inicjatorzy :
1.Edmund Husserl
2.Max Scheler
Poprzednicy:
Szczególnie Brentana , od niego Husserl przejął rozróżnienia pojęciowe , od Bolzano Husserl przejął koncepcję nauki apriorycznej o nauce i pojęcie " wyobrazeń w sobie i " prawd w sobie"
|
Poglądy :
Przedmioty matematyczne i logiczne są wytworem umysłu i przeto podlegają prawom psychologicznym. W tym psychologizmie nie był odosobniony , był to pogląd w XIX w . przeważający i uchodzący za ważną zdobycz filozofii, za wyraz jej postępu.
Husserl ten pogląd porzucił w 1900 r.Ogłosił swój nowy pogląd.
Nawiązał do Brentany i Twardowskiego do rozróżnienia miedzy aktem psychicznym a przedmiotem aktu i wskazał, ze prawdy logiczne nie należą do procesu psychicznego , nie dotycza aktów psychicznych, lecz przedmiotów idealnych : pojęć , zdań, teorii. Prawdy logiczne nie są prawdami psychologicznymi.
Gdyby nimi były , to byłyby tylko indukcyjnymi uogólnieniami i porzeto ich prawdziwośc mogłaby być jedynie prawdopodobna , a tymczasem są prawdziwe w sposób oczywisty , są ważne a priori, nie oparte na indukcji : to był drugi argument przeciw psychologizmowi.
Tym czasem tak nie jest : w stosunku do faktów są one tylko ideałem, fakty nie zawsze się do nich stosują. Ani tez z drugiej strony , prawa te nie implikują, aby rzeczywiscie zachodziły odpowiadające im fakty: bo są tylko idealnymi normami.
|
Husserl wykazał że konsekwencją psychologizmu jest sceptycyzm. |
A sceptycyzm jest cięzkim zarzutem przeciw teorii logicznej, bo uniemożliwia w ogóle teorię. Uniemożliwia subiektywnie , bo odbiera podstawę dp odrożnienia prawdy od błędów.Uniemożliwia obiektywnie, bo negując obiektywne prawa logiczne
odbiera więc sens takim wyrażeniom jak prawda , teoria , przedmiot. |
Z psychologizmu wynika relatywizm, jeśli prawdy logiczne są zależne od faktów psychologicznych , od organizacji
psychicznej to twierdzenia prawdziwe dla jednego gatunku , mogą być fałszywe dla drugiego. |
Ale taki relatywizm jest nie zgodny z sensem takich takich wyrażeń jak prawda i fałsz. Jeśli prawda jest zalezna od człowieka
, nie byłoby prawdy , gdyby nie było człowieka. Ale to jest wyrażnie niedorzeczne , bo zdanie nie ma prawdy , jest równoznaczne ze zdaniem jest prawda , że nie ma prawdy. Względnośc prawdy implikuje względność istnienia świata, który jest odpowiednikiem systemu wszystkich faktycznych prawd,
gdyby prawdy były względne , to nie byłoby świata, lecz tylko świat dla tego czy innego gatunku istot, i nie byłoby w ogóle świata, gdyby nie było istot zdolnych wydawać sąd o jego istnieniu. |
Z antypsychologizmem Hussserla związany był jego antyrelatywizm. |
Jednostki ludzkie i ich sądy są zmienne, ale prawdy są wieczne: wieczne w tym sensie , że są idealnymi normami dla wszystkich sądów, nie zależnie od czasu i warunków.
Przedmioty logiczne nie są przedmiotami psychicznymi i nie są materialnymi. Są idealne. To uznanie przedmiotów idealnych miało daleko sięgające konsekwencje : prowadziło do platońskiej koncepcji świata. Świat Husserla miał dwa oblicza : oderwał się od psychologizmu i zbliżył do platonizmu. |
Husserl pragnął oprzeć filozofię na nie wzruszonych podstawach , fundamentach. Doszedł do wniosku , że nie ma takiej nauki , która by tworzyła taki fundament. Zapragnąl ją stworzyć . Tę nowa naukę nazwał fenomenologią. Miała to być owa " pierwsza nauka"
podstawa dla wszystkich nauk, o której od dawna myśleli filozofowie, przede wszystkim Kartezjusz. |
Ta pierwsza nauka , dostarczająca innym naukom założeń , musi sama własnie nie robić założeń, bo gdyby je robiła , to sama potrzebowałby fundamentu i nie mogłaby być fundamentem dla innych.
Nauka bez założeń: to była jej pierwsza własność. Musiała wyrzec się wszelkich hipotez
, konstrukcji i ograniczyć się do stwierdzenia tego co niewątpliwe.Miała być nauką bez konstrukcji, tylko stwierdzającą to co oczywiste.
Drugą jej własnością był charakter "ejdetyczny". Znaczy to że miała badać nie zjawiska
w konkretnym ukształtowaniu lecz tylko ich istotę. Nie pytała też, gdzie dane zjawisko - dana rzecz , dana wartość istnieje , dlaczego istnieje , a nawet czy w ogóle istnieje ; pytała tylko :
jakie ma właściwości i jeśli istnieje , to jaka jest jego istota. |
[ Fenomenologia]
|