W filozofii najważniejsze sa pytania!!!

Dzis jest:
13.05.2024r.

Jest to :
134
dzien roku


Informacja.

Moja strona www filozofii

Wyjaśniamy pojęcia:

Transcendentalny

czy

transcendentny

Co to jest :

sąd apriorii
lub
sąd aposteriorii

Protagoras i Pirron

Hume,Berkeley, Kant

Czy przyczynowość istnieje?

Berkeley

Czy istnieje materia?

Condillac i jego posąg

Husserl i Fenomenologia

Krytyka nauki



Pamietaj, że

Prawda , jest córką czasu

a nie autorytetu (Bacon)



Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)


Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)


Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)




mysli i ludzie
Fenomenologia

1859-1938, filozof, matematyk, profesor uniwersytetu w Getyndze i Fryburgu , twórca fenomenologii, zajmował się filozofią matematyki , analizą podstaw logiki. Postulował metodę poznania przez tzw. bezpośrednią naoczność w akcie świadomości.

Fenomenologia pojawiła się w Niemczech w tym samym czasie co w Ameryce pragmatyzm a we Francji bergsonizm
Inicjatorzy :
1.Edmund Husserl
2.Max Scheler
Poprzednicy:
Szczególnie Brentana , od niego Husserl przejął rozróżnienia pojęciowe , od Bolzano Husserl przejął koncepcję nauki apriorycznej o nauce i pojęcie " wyobrazeń w sobie i " prawd w sobie"
Poglądy :
Przedmioty matematyczne i logiczne są wytworem umysłu i przeto podlegają prawom psychologicznym. W tym psychologizmie nie był odosobniony , był to pogląd w XIX w . przeważający i uchodzący za ważną zdobycz filozofii, za wyraz jej postępu.
Husserl ten pogląd porzucił w 1900 r.Ogłosił swój nowy pogląd.
Nawiązał do Brentany i Twardowskiego do rozróżnienia miedzy aktem psychicznym a przedmiotem aktu i wskazał, ze prawdy logiczne nie należą do procesu psychicznego , nie dotycza aktów psychicznych, lecz przedmiotów idealnych : pojęć , zdań, teorii. Prawdy logiczne nie są prawdami psychologicznymi.
Gdyby nimi były , to byłyby tylko indukcyjnymi uogólnieniami i porzeto ich prawdziwośc mogłaby być jedynie prawdopodobna , a tymczasem są prawdziwe w sposób oczywisty , są ważne a priori, nie oparte na indukcji : to był drugi argument przeciw psychologizmowi. Tym czasem tak nie jest : w stosunku do faktów są one tylko ideałem, fakty nie zawsze się do nich stosują. Ani tez z drugiej strony , prawa te nie implikują, aby rzeczywiscie zachodziły odpowiadające im fakty: bo są tylko idealnymi normami.
Husserl wykazał że konsekwencją psychologizmu jest sceptycyzm. A sceptycyzm jest cięzkim zarzutem przeciw teorii logicznej, bo uniemożliwia w ogóle teorię. Uniemożliwia subiektywnie , bo odbiera podstawę dp odrożnienia prawdy od błędów.Uniemożliwia obiektywnie, bo negując obiektywne prawa logiczne odbiera więc sens takim wyrażeniom jak prawda , teoria , przedmiot.
Z psychologizmu wynika relatywizm, jeśli prawdy logiczne są zależne od faktów psychologicznych , od organizacji psychicznej to twierdzenia prawdziwe dla jednego gatunku , mogą być fałszywe dla drugiego. Ale taki relatywizm jest nie zgodny z sensem takich takich wyrażeń jak prawda i fałsz.
Jeśli prawda jest zalezna od człowieka , nie byłoby prawdy , gdyby nie było człowieka.
Ale to jest wyrażnie niedorzeczne , bo zdanie nie ma prawdy , jest równoznaczne ze zdaniem jest prawda , że nie ma prawdy. Względnośc prawdy implikuje względność istnienia świata, który jest odpowiednikiem systemu wszystkich faktycznych prawd, gdyby prawdy były względne , to nie byłoby świata, lecz tylko świat dla tego czy innego gatunku istot, i nie byłoby w ogóle świata, gdyby nie było istot zdolnych wydawać sąd o jego istnieniu.
Z antypsychologizmem Hussserla związany był jego antyrelatywizm. Jednostki ludzkie i ich sądy są zmienne, ale prawdy są wieczne: wieczne w tym sensie , że są idealnymi normami dla wszystkich sądów, nie zależnie od czasu i warunków.
Przedmioty logiczne nie są przedmiotami psychicznymi i nie są materialnymi. Są idealne. To uznanie przedmiotów idealnych miało daleko sięgające konsekwencje : prowadziło do platońskiej koncepcji świata. Świat Husserla miał dwa oblicza : oderwał się od psychologizmu i zbliżył do platonizmu.

Idea fenomenologii.

Husserl pragnął oprzeć filozofię na nie wzruszonych podstawach , fundamentach. Doszedł do wniosku , że nie ma takiej nauki , która by tworzyła taki fundament. Zapragnąl ją stworzyć . Tę nowa naukę nazwał fenomenologią. Miała to być owa " pierwsza nauka" podstawa dla wszystkich nauk, o której od dawna myśleli filozofowie, przede wszystkim Kartezjusz. Ta pierwsza nauka , dostarczająca innym naukom założeń , musi sama własnie nie robić założeń, bo gdyby je robiła , to sama potrzebowałby fundamentu i nie mogłaby być fundamentem dla innych.
Nauka bez założeń: to była jej pierwsza własność. Musiała wyrzec się wszelkich hipotez , konstrukcji i ograniczyć się do stwierdzenia tego co niewątpliwe.Miała być nauką bez konstrukcji, tylko stwierdzającą to co oczywiste.
Drugą jej własnością był charakter "ejdetyczny". Znaczy to że miała badać nie zjawiska w konkretnym ukształtowaniu lecz tylko ich istotę. Nie pytała też, gdzie dane zjawisko - dana rzecz , dana wartość istnieje , dlaczego istnieje , a nawet czy w ogóle istnieje ; pytała tylko : jakie ma właściwości i jeśli istnieje , to jaka jest jego istota.

[ Fenomenologia]