|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie
Kartezjusz (Descartes Rene)
Urodził się 31 marca 1596 roku w La Haye, w prowincji Touraine we Francji. Ukończył akademię jezuicką La Fleche, Kartezjusz poznał filozofię scholastyczną, nauki szczegółowe, z którcyh cenił najabrdziej matematykę. Będąc przez dwa lata na uniwersytecie w Poitiers (1615-1616), uzyskał najniższy stopień naukowy (bakałarza).
W 1620 roku Descartes poznaje jezuitę Mersenne`a Marinę, franc. matematyka, teoretyka muzyki, filozofa. W domu jeziuty spotykali się Gassendi Pierre, Hobbes Thomas oraz ojciec i syn Pascalowie. W tych latach Kartezjusz próbuje założyć rodzinę, jednak nie udaje mu się to. Osiedla się na stałe w Egmont. W 1649 przyjął zaproszenie królowej szwedz. Krystyny, która chciała pod jego kierunkiem studiować filozofię. Zimą 1650 roku Kartezjusz zachorował na zapalenie płuc i wkrótce, 11 lutego, zmarł. W 1666 roku jego zwłoki zostały sprowadzone do Francji.
Do jego głównych dzieł należą "Rozprawa o metodzie", "Zasady filozofii", a także jedno z najbardziej doniosłych dzieł w historii myśli nowożytnej "Medytacje o filozofii pierwszej
|
|
Istnienie cial dowiedzie się dopiero po ustaleniu istnienia Boga |
Posiadamy naturalną sklonność do uznawania realnosci cial.Jest to, co prawda, tylko sklonność naszego umyslu , która moglaby być zludzeniem .Ale twórca natury ,w szczególnosci naszego umyslu , jest Bóg.Bóg zaś jest doskonaly , a jako doskonaly nie móglby nas wprowadzać w bląd , uczynilby zaś to , wpajając sklonność do uznawania realnosci cial, które nie istnieją .Zatem istnienie świata materialnego, istnienie cial nie jest pewne bezpośrenio, lecz jest gwarantowane przez doskonalość Boga
|
Punkt archimedesowy filozofii |
Samowiedza (myślenie) to punkt archimedesowy filozofii, wystarczający ,by oprzeć na nim przekonanie o istnieniu jażni a pośrednio także o istnieniu Boga i istnieniu cial. |
Istnienie jażni wynika bezpośrednio z istnienia myśli. |
Istnienie jażni wynika bezpośrednio z istnienia myśli, jeśli bowiem jest myśl , to musi być ktoś kto myśli "myślę więc jestem".Ale czym jestem?. istotą która myśli. Jażń myśląca czyli dusza , istnieje , choćby cialo moje bylo zludzeniem , istnieje więc niezależnie od ciala , jest więc niezależną substancją. |
Istnienie Boga |
Kartezjusz mniemal ,iż w następujący sposób wynika ono z faktu myslenia i istnienia jażni.
a) jażn, jako niedoskonala nie istnieje sama przez się, lecz musi mieć przyczynę.Ostatecznie przyczyna musi być doskonala , a więc jest Bogiem.
b)istnienie Boga wynika z samej idei, jaką mamy o Bogu.Jest to idea doskonala, ponieważ zaś skutek nie może być doskonalszy od przyczyny , więc -jażń ludzka nie może być przyczyną tej idei.Nie czlowiek wymyślil ideę Boga, lecz zostala ona wytworzona w jego umyśle przez istotę doskonalą , czyli przez samego Boga.Jesli więc posiadamy ideę Boga, to istnieje Bóg, który ją w naszym umyśle wytworzyl. |
Pozostało pytanie:Jak są stałe własnosci , czyli przymioty ( atrybuty) tego co istnieje: Boga, duszy , ciał. |
Przymiotem Boga dla Kartezjusza była jego nieskończoność.
Na drodze analizy nieskończonosci i przez analizę z rzeczami skończonymi wyprowadził pozostałe jego własnosci.
Stąd woluntarystyczna koncepcja:
Bóg jest przede wszystkim wolą , bo wola jedyna z władz duchowych , jest nieograniczona. Wola która z natury jest wolna , u istotynieskończonej nie może być ograniczona; nie ogranicza jej ani prawda , ani reguły dobra; prawda i dobro jest tylko to, co Bóg chce.
To rozumowanie doprowadziło Kartezjusza do subiektywizmu ( wbrew włanym intencjom), takiego samego jaki głosił Duns Szkot i Ockham nie ma twierdzeń które same z siebie byłyby prawdziwe, ani rzeczy , które same z siebie byłyby dobre, lecz są prawdziwe i dobre tylko na skutek wyroku boskiego. |
Przymiotem duszy jest swiadomość lub jak się wyrażał Kartezjusz myślenie( myslenie u Kartezjusza obejmowało wszystkie funkcje psychiczne, łącznie z wolą i uczuciem) jest to jedyny przymiot duszy : żadne własnosci nie są w stały sposób związane duszą. |
Pogląd ten zrywał z dawną grecką koncepcją w/g której dusza była czynnikie życia ; teraz została pojęta jako czynnik mysli.
W starożytnosci zasadniczy podział był na przedmioty żywe i martwe. Swiadomość była traktowana jako jeden z objawów życia.
W nowożytnej filozofii ( od Kartezjusza) zasadniczy podział był na istoty swiadome i nieświadome. Dla starożytnych duszę posiadała każda żywa istota , dla nowożytnych tylko istota swiadoma. Od Kartezjusza wytworzyło się przekonanie, że swiadomość jest czynnikiem zupełnie odrębnym i że nie ma pokrewieństwa między czynnosciami organicznymi a psychicznymi.Zycie zostało przesuniete do sfery przedmiotów materialnych i pojęte jako proces materialny; dusza straciła łączność z życiem i zarazem z ciałem. Wytworzył się tym samym radykalny dualizm duszy i ciała. |
Przymioty ciała...
|