W filozofii najważniejsze sa pytania!!!

Dzis jest:
13.05.2024r.

Jest to :
134
dzien roku


Informacja.

Moja strona www filozofii

Wyjaśniamy pojęcia:

Transcendentalny

czy

transcendentny

Co to jest :

sąd apriorii
lub
sąd aposteriorii

Protagoras i Pirron

Hume,Berkeley, Kant

Czy przyczynowość istnieje?

Berkeley

Czy istnieje materia?

Condillac i jego posąg

Husserl i Fenomenologia

Krytyka nauki



Pamietaj, że

Prawda , jest córką czasu

a nie autorytetu (Bacon)



Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)


Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)


Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)




mysli i ludzie,Kant, Berkeley,Hume,Condillac,Malebranche,Husserl


Motto :
Życie to wojna i przystanek
chwilowy w podróży, wspomnieniem
pośmiertnym-zapomnienie.Cóż
więc może posłużyć za ostoję?Tylko
jedno: filozofia.
(Marek Aureliusz-Rozmyślania)


W rozważaniach nad filozofią niejednokrotnie przywoływano dwie opinie na pozór sprzeczne. Platon w swoim dialogu Teajtet powiada , żródłem filozofi jest zdziwienie ,swoistością zas bycia filozofem - dziwić sie wszystkiemu.
Inaczej Marek Aureliusz , rzymski cesarz, stoik, podkreslał , że filozofia uczy nas tego własnie , aby się niczemu nie dziwić.

Kartezjusz


Tak z przyczyny , iż zmysły nasze zwodzą nas niekiedy , przyjąlem, że żadna rzecz nie jest taka , jak sie ona nam przedstawia.

[ Kartezjusz]


Locke





Tyle tylko wiemy, ile doświadczamy




Hume



Co ,doświadczenie zawiera poza stwierdzeniem faktów?.



[ Hume]

Berkeley



Istnieje tylko to ,czego doświadczamy !





[ Berkeley]



Kant


Czego potrafiłbym dokonać o ile byłyby mi odjęte wszelki materiał i pomoc doświadczenia?




[ Kant]

Malebranche


Malebranche pojmował prawdę jako pewien rodzaj stosunków, a stosunków , czyli prawd jest trzy:
1.miedzy ideami
2.miedzy ideami a rzeczami
3.miedzy samymi rzeczami
prawdą jest ,że dwa razy dwa jest cztery, to prawda dotyczaca stosunków miedzy ideami,
prawdą jest że istnieje słonce; to prawda o stosunku miedzy ideą a rzeczą,
wreszcie prawdą jest że Ziemia jest większa od Ksieżyca; to prawda miedzy rzeczami.


[ Malebranche]







Sceptycyzm.



1.Jakie są wlasności rzeczy?
2.Jak mamy się wobec rzeczy zachowywać?
3.Jakie są następstwa naszego wobec nich zachowania?

Najistotniejsza jest odpowiedz na pytanie pierwsze !

[ Sceptycyzm]


Neokantyzm


Być kantystą znaczyło :

1.mieć przekonanie , że należy zaczynać filozofię od krytyki poznania.
2.wobec subiektywnej zależności poznania trzeba zrezygnować z teorii bytu - wbrew filozofom metafizycznym a w szczególnosci materialistycznym.
3.poznanie nie może wyjść poza granice doświadczenia ; wbrew filozofom konstrukcyjnym, idealistycznym a szczególnie heglowskim.
4.doświadczenie nie jest prostym zbiorem faktów , lecz zlożonym tworem umysłu, uwarunkowanym jego apriorycznymi formami ; wbrew empirystom i pozytywistom.
Połączenie empiryzmu z aprioryzmem stanowi kantyzm. Ale także być kantystą znaczyło być realistą. Umysł poznając narzuca temu , co poznaje aprioryczne formy przestrzeni i czasu,przyczynowości i substancji, przeto przekształca to , co poznaje , ujmując rzeczy nie takimi, jakimi są, lecz jakimi mu się zjawiają.Niemniej jednak rzeczy które mu się zjawiają jakoś istnieją, są ostatecznie niezależną oden rzeczywistością

[ Neokantyzm



Fenomenologia


Miała być pierwszą nauką , dostarczającą innym naukom założen , sama właśnie nie robiąc zalożen, bo gdyby je robiła , to sama potrzebowałby fundamentu i nie mogłaby być fundamentem dla innych. Nauka bez założen: to była jej pierwsza własność. Musiała wyrzec się wszelkich hipotez , konstrukcji i ograniczyć się do stwierdzenia tego co niewątpliwe.Miała być nauką bez konstrukcji, tylko stwierdzajaca to co oczywiste. Drugą jej własnoscią był charakter "ejdetyczny". Znaczy to że miała badać nie zjawiska w konkretnym ukształtowaniu lecz tylko ich istotę. Nie pytała też, gdzie dane zjawisko - dana rzecz , dana wartość istnieje , dlaczego istnieje , a nawet czy w ogóle istnieje ; pytała tylko : jakie ma własciwości i jeśli istnieje , to jaka jest jego istota.

[ Fenomenologia]


Krytyka nauki

Z praw jednej dziedziny nauki nie wynikają prawa innych. Z praw logicznych nie wynikają matematyczne , z matematycznych mechaniczne, z mechanicznych fizyczne , z fizycznych chemiczne , z chemicznych biologiczne, z biologicznych psychologiczne ani z psychologicznych socjologiczne. Od logicznych po socjologiczne zjawiska i prawa stają się coraz bardziej zlożone. Pomiedzy każdą dziedziną zjawisk a nastepną jest skok, zerwanie ciąglości. Każda objawia odmienną postać bytu, której z analizy poprzedniej wywieść niepodobna. Ten stan rzeczy obala " scjentystyczną " koncepcję poznania w/g której wszystko podlega powszechnym jednolitym prawom i przeto wszystko jest konieczne. Zjawiska nie są powiązane w sposób konieczny , to było naczelnym przekonaniem Boutroux'a , i pogląd ten zaczęto nazywać " kontyngentyzmem" od francuskiego "contingence" znaczącego tyle co brak konieczności.

[ Krytyka nauki]


Pytanie ?

Kiedy głowa zderzy się z książką
i rozlegnie się głuchy dzwięk ,
czy zawsze winna jest książka?
(Lichtenberg)