W filozofii najważniejsze sa pytania!!!

Dzis jest:
13.05.2024r.

Jest to :
134
dzien roku


Informacja.

Moja strona www filozofii

Wyjaśniamy pojęcia:

Transcendentalny

czy

transcendentny

Co to jest :

sąd apriorii
lub
sąd aposteriorii

Protagoras i Pirron

Hume,Berkeley, Kant

Czy przyczynowość istnieje?

Berkeley

Czy istnieje materia?

Condillac i jego posąg

Husserl i Fenomenologia

Krytyka nauki



Pamietaj, że

Prawda , jest córką czasu

a nie autorytetu (Bacon)



Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)


Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)


Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)




mysli i ludzie
BERKELEY.

George Berkeley (1685-1753) irlandzki filozof i duchowny anglikański. Urodził się i większość życia spędził w Irlandii. Ukończył Trinity College w Dublinie. W latach 1729-1731 przebywał w Ameryce. W 1734 został biskupem Cloyne i sprawował tę funkcję aż do śmierci. Jego hobby była filozofia. Berkeley był empirystą. Według niego jedynym źródłem informacji o świecie (jedynym źródłem poznania) są zmysły. W czym w pełni zgadzał się z poglądami swego wielkiego poprzednika Johna Locke. Nihil est in intellectu, quod non fuerit antea in sensu. Berkeley poszedł jednak jeszcze dalej, był zwolennikiem Immaterializmu - poglądu krańcowo przeciwstawnego materializmowi. Kwestionował on w ogóle istnienie świata materialnego. Uważał, że "istnieć", to znaczy być postrzeganym (esse = percipi).

        Motto:

       Mało ludzi myśli, ale każdy chce mieć własne zdanie.(Berkeley)

"Trzy dialogi między Hylasem a Filonousem przeciw sceptykom i ateistom".
Rozmowa pomiędzy Filonusem (milośnikiem rozumu-zwolennikiem Berkeley'a) a Hylasem (co oznacza materia) zwolennikiem Locke'a

Czy , istnieje materia?
Berkeley ma tą zasługę iż okazał że istnieniu materii zaprzeczyć można bez absurdu i że , o ile są rzeczy niezależnie od nas istniejące ,nie mogą być bezpośrednim przedmiotem naszych czuć.
Czego doswiadczamy bezpośrednio przez zmysły:

Jedynie kolory, ksztalty, dzwięki,smak, własciwosci namacalne.

Co , zatem konstytuuje realność rzeczy postrzeganych oprócz ich bycia postrzeżonym.W/g Hylasa -istnienie realne rzeczy zmysłowych jest niezależne od ich doswiadczania.Istnieją one "w sposób różny od tego, jak są postrzegane i bez żadnego z tym powiązania".
No , to rozważmy przypadek ciepła proponuje Filonus. W/g Hylasa , cieplo musi istnieć poza umysłem jako coś niezależnego od naszej egzystencji.Kiedy jednak doswiadczamy ogromnego ciepła to faktycznie czujemy wielki ból , a nikt nie będzie utrzymywał, że substancja materialna odczuwa bóle. Hylas tu protestuje : trzeba odróżnić uczucie bólu, od ciepla w przedmiocie materialnym.
Spróbuj zatem, proponuje Filonus , zbliżyć rękę do ognia i zobacz , czy czujesz dwie rzeczy: cieplo i ból, czy tylko jedną-ból.
Hylas ustępuje i przyznaje że nasze zmysłowe doswiadczenie wielkiego ciepła, tzn. ból,istnieje jedynie w naszej swiadomosci, a nie w przedmiocie.
Następnie Filonus pokazuje Hylasowi: to samo rozumowanie stosuje się do wszystkich stopni ciepła, odczuwanych jako ból, lub przyjemne odczucie ciepła, a ponadto Hylas nie sądzi że przedmioty materialne mogą odczuwac przyjemność lub ból.
Filonus podaje inny przyklad:
Jedna ręka jest ciepła , a druga zimna, wkładamy do naczynia z wodą o temperaturze pokojowej obie dlonie i co zauważamy?
Woda , dla jednej ręki będzie odczuwana jako zimna a dla drugiej jako ciepła.
A Hylas nie stwierdzi że obie cechy, ciepło i zimno są w tym samym przedmiocie, wodzie, w tym samym czasie. W końcu Hylas uznaje , iż ciepło i zimno są jedynie wrażeniami istniejącymi w umyśle.
Smak-jest wrażenim istniejącym w umyśle. Smaki , gorzki i słodki są doswiadczane jako różne rodzaje przyjemnosci lub bólu.
Nikt nie sądzi , że cukier zawiera różne rodzaje przyjemnosci, a zatem przyjemne doswiadczenie musi istnieć raczej w umyśle niżli w cukrze. W tym miejscu Hylasowi nasuwa się odpowiedz w duchu Locke'a, a minowicie , że te jakosci są miłe bądż przykre jako odczuwane przez nas, są jednakże czymś innym jako istniejące w przedmiocie zewnętrznym.Filonus tę linię obrony lekceważy.

[ Berkeley]