|
|
|
|
Dzis jest: 16.01.2025r.
Jest to : 16 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie
Twórcy fenomenologii pojmowali pierwotnie ją jako naukę przygotowawczą , ale prędko zaczeli z niej wyciągać konsekwencje światopoglądowe.
Scheler przeszedł do katolickiego poglądu na swiat , a następnie do panteizmu. Husserl od realizmu przeszedł do idealizmu.Ewolucja Husserla dokonała się przede wszystkim pod wpływem rozmyślań nad naturą czasu. |
Świat czasowo przestrzenny , który mamy za rzeczywisty , jest w istocie swej bytem dla kogoś a nie w sobie
jest tylko odpowiednikiem stanów umysłu , członem stosunku, którego innego członem jest umysł, poza tym jest niczym.
" Absolutna rzeczywistość ma akurat tyle sensu , co okrągły czworobok."
Za poglądem tym przytaczał argumenty.
A )Tylko doświadczenie upoważnia nas do uznawania pewnych przedmiotów za rzeczywiste. Co się w doswiadczeniu nie pojawia , o tym nie możemy twierdzić , że jest rzeczywiste.
B )Gdy zastosujemy fenomenologiczną metodę "transcendentalnej redukcji" to z przedmiotów zostają tylko odpowiedniki swiadomości. To było przejscie do idealizmu.
C )Analiza postrzegania wykazuje, ze przedmiotów jednostkowych czasowo - przestrzennych nigdy w całosci nie postrzegamy; lecz jedynie ich fragmenty i
poszczególne własnosci; przedmioty te są tylko celem ostatecznym naszego poznania.
Przy tym zaszła rzecz szczególna : Husserl przestał przypisywać relność przedmiotom jednostkowym, nie przestał jej natomiast przypisywać natomiast ogólnym (czyli zarzucił realizm , stanął na stanowisku platońskim).
W 1929r. rozszerzył idealistyczne pojmowanie na wszystkie przedmioty nie wyłączając ogólnych. I twierdził już że wszystkie są intencjonalnym odpowiednikiem świadomości.
Ona jedna jest bytem. Pogląd ten nie był subiektywizmem czy iluzjonizmem, Husserl twierdził że przedmioty będące wytworem świadomosci istnieją nie mniej niż ona, a ona istnieje na pewno.
Ale tak czy inaczej jażń stała się dlań pierwotną postacią bytu, a swiat jej wytworem. Wprawdzie wytworem nie jednej , lecz wielu jazni , wytworem procesu intersubiektywnego. Fenomenologia Husserla zbliżała się do monadologii. |
W ramach fenomenologii , która miała być dyscypliną przygotowawczą , Husserl zaczął potem rozwijać wszelkie zagadnienia filozofii. |
Pierwotnie miała być filozofią " pierwszą" potem stała się też ostatnią i jedyną " philosophic primo et ultima".
Pierwotnie sprzeciwiała się metafizyce , potem objęła jej zagadnienia . Objęła zagadnienia najgłębsze , ostateczne , ale za to utraciła tę oczywistość i niezawodność która pierwotnie była jej hasłem i racją bytu.
Zapoczątkowana jako specjalna nauka , stała się ogólną filozofią , jaką już nieraz bywała. |
[ Fenomenologia]
|