W filozofii najważniejsze sa pytania!!!

Dzis jest:
16.01.2025r.

Jest to :
16
dzien roku


Informacja.

Moja strona www filozofii

Wyjaśniamy pojęcia:

Transcendentalny

czy

transcendentny

Co to jest :

sąd apriorii
lub
sąd aposteriorii

Protagoras i Pirron

Hume,Berkeley, Kant

Czy przyczynowość istnieje?

Berkeley

Czy istnieje materia?

Condillac i jego posąg

Husserl i Fenomenologia

Krytyka nauki



Pamietaj, że

Prawda , jest córką czasu

a nie autorytetu (Bacon)



Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)


Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)


Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)




mysli i ludzie-Kant
Krytyka metafizyki tradycyjnej.

Krytyka racjonalnej kosmologii. Przedmotem kosmologii jest próba określenia natury wszechswiata i tu występują najwieksze trudności. Pojawiają się antynomie czyli objawy rozterki rozumu z samym sobą, a sprzeczne twierdzenia - tezy i antytezy - są tu zarówno przekonujące dla rozumu. Zasadnicza kwestia to czy swiat jest skończony czy też nie. Antynomie występują czterokrotnie :
1. w kwestii ograniczenia wszechswiata ,
2. jego podzielności,
3. wolności,
4. konieczności.
Tezy
Antytezy
1.Świat ma początek w czasie i ma granice w przestrzeni.
2.Wszystko w świecie jest bądż prostym składnikiem, bądż składa sie z prostych skladników.
3.Istnieje w świecie wolność.
4.Należy do natury świata , że istnieje istota konieczna, czy to jako jego część , czy jako przyczyna.
1. Swiat nie ma początku w czasie i granic w przestrzeni.
2.Nic w świecie nie jest proste ani z prostych składników złożone.
3.Nie ma w swiecie wolności, lecz wszystko odbywa się w/g praw przyrody.
4.Nie ma w żadnej istoty koniecznej ani w świecie ani poza nim jako jego przyczyny.
Czy możliwe jest rozwiązanie antynomii.? Kant oparł rozwiązanie na rozróżnieniu świata zjawiskowego i myślnego (inteligibilnego).
Skoro bowiem przestrzeń i czas są tylko subiektywnym ujęciem przedmiotu, nie realnymi przedmiotami , to dwie pierwsze antynomie stają się bezprzedmiotowe.
Inaczej z dwiema pozostałymi : jeden i ten sam fakt może być zarazem i uwarunkowany i wolny.
W świecie zjawisk każdy czyn jest uwarunkowany, bo tu panuje zasada przyczynowości., natomiast sam w sobie może być wolny , gdyż poza zjawiskami zasada ta nie obowiązuje.
Krytyka teologii racjonalnej. Idea Boga wybiega poza możliwe doświadczenie ; jest jak mówił Kant , hipotezą konieczną dla zaspokojenia umysłu, nigdy zaś faktem stwierdzonym przez umysł. Ideę tę wszakże umysł hipostazuje w pozaświatową istotę.
DOWÓD ONTOLOGICZNY
Z pojęcia Boga wnosi o jego istnieniu - tymczasem zaś z pojęcia przedmiotu można wnosić o jego możliwości , ale nie istnieniu; istnienie czegokolwiek może być stwierdzone jedynie doświadczeniem.
DOWÓD KOSMOLOGICZNY.
Dowód kosmologiczny z faktu istnienia świata wnosi o istnieniu Boga jako jego przyczyny, popełnia inny błąd :zasadę przyczynowości , która obowiązuje tylko wewnątrz doświadczalnego świata, stosuje poza jego obrębem.
DOWÓD FIZYKO - TEOLOGICZNY.
Dowód z faktu organizacji świata wnosi o istnieniu stwórcy , dowodzi co najwyżej , że świat ma budowniczego, ale nie , że ma stwórcę.

Żaden z dowodów nie wytrzymuje krytyki ; ale tak samo jak nie podobna dowieść ,że Bóg istnieje, tak samo niepodobna dowieść , że nie istnieje.



Artur Schopenhauer
Do Kanta*

Bieglem za tobą wzrokiem w twym blekitnym niebie,
W błękitnym niebie tam zaniknąl twój lot.
Zostałem sam we wrzawie dnia, na dole,
Pociecha twoje słowo, pociecha twoja księga. -Próbuję teraz ożywić moją pustkę
Przez pelne ducha dzwięki twoich słów;
Wszystko, co mnie otacza, tchnie obcością,
Swiat pusty stoi i życie się dłuży.
1820.

(Niedokończony.)
*„Dzień, kiedy odszedł Kant, był tak jasny i bezchmurny, jak u nas rzadko; jedynie mały, lekki obłok w zenicie unosił się w lazurowym niebie. Opowiadano, ze żolnierz na Moscie Kowalskim zwrócił na to uwagę przechodniów w słowach: Patrzcie, dusza Kanta wstępuje do nieba.” (E. F. Reusch, Kant und seine Tischgenossen, s. 11.) Przelozyl Edward Zwolski