|
|
|
|
Dzis jest: 24.01.2025r.
Jest to : 24 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie. krytyka nauki.
Konflikt przyrody i umysłu. |
Jakaż była konsekwencja ujawnienia konwencjonalnosci i symbolicznosci nauki? Zniechęcenie i porzucenie jej?. Nie , bo niczym innym zastąpić jej nie można. Więc przynajmniej reforma? |
Też nie - bo jest rzecza nieuniknioną by nauka posługiwała się konwencjami i symbolami; obejść się bez nich nie można .
Krytykom nie chodziło o poprawienie nauki , lecz o jej zrozumienie , chodziło oto , by za konieczność nie uważac tego , co jest umową a za poznanie rzeczywistosci tego , co jest symbolem.
Jeżeli nauka ma spełnić swe zadanie i ująć rzeczywistość , to musi ją zreformować. |
Rzeczywistość ma charakter jakosciowy. |
Nauka (zwłaszcza najdoskonalsza z nich : matematyczno - przyrodnicza ) jakosci zastępuje przez ilość , rzeczywistość jest ciągła , nauka zas rozkłada
ciągły jej przebieg na nieciągłe składniki; rzeczywistość jest zmienna , nauka zaś unieruchamia jej swymi pojęciami.
Rzeczywistość jest różnorodna, nauka chce ją tłumaczyć, a tłumaczenie ( główna myśl prac Meyersona) polega na doszukiwaniu się tożsamosci: tylko tożsamość może umysł naprawdę zrozumieć i do niej wszelkimi sposobami zdążać.
Stąd rozbieżność rzeczywistosci i nauki , niedostateczność nauki do ujęcia rzeczywistosci; nie tylko nauki obecnej lecz kazdej. |
Ale krytycy ci nie myśleli potępiać nauki ; mieli ją za najdoskonalszy twór umysłu. |
Poincare pisał: " Nie mówię : nauka jest pożyteczna , bo uczy nas budować maszyny ; mówię maszyny są pożyteczne bo pracując za nas pozostawiają nam więcej czasu , by zajmować się nauką." |
|