W filozofii najważniejsze sa pytania!!!

Dzis jest:
15.01.2025r.

Jest to :
15
dzien roku


Informacja.

Moja strona www filozofii

Wyjaśniamy pojęcia:

Transcendentalny

czy

transcendentny

Co to jest :

sąd apriorii
lub
sąd aposteriorii

Protagoras i Pirron

Hume,Berkeley, Kant

Czy przyczynowość istnieje?

Berkeley

Czy istnieje materia?

Condillac i jego posąg

Husserl i Fenomenologia

Krytyka nauki



Pamietaj, że

Prawda , jest córką czasu

a nie autorytetu (Bacon)



Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)


Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)


Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)




mysli i ludzie. szkoła marburska
Racjonalizm przeciw substancjalizmowi.

Empirysci przyjmowali , że przy pomocy postrzeżeń poznajemy fakty i to jest podstawa całej naszej wiedzy. Jest to złudzenie : fakty poznajemy dopiero , gdyśmy je ujęli myślą, gdyśmy ustalili ich stosunki do innych faktów.
Fakt zaś postrzeżony nie jest jeszcze faktem poznanym : jest on, jak szkoła marburska stale powtarzała , tylko "niewiadomą" tylko x-em.Nie jest myśli dany lecz - zadany. Ustalenie faktów jest celem dla nauki, ale nie może ich ona bezposrednio uchwycić i jedynie co może zrobić to tylko budować konstrukcje logiczne które by im odpowiadały. Fakty są tylko zagadnieniami a konstrukcje myślowe ich rozwiązaniem. Konstrukcje są zawsze hipotetyczne , nigdy nie są ostateczne.
Dlatego poznanienie nie ma i nie może mieć kresu.
Nauka nigdy nie jest zakończona , w niej jak mówił Natorp " droga jest niczym cel wszystkim."

System filozofii.

Idealistyczne stanowisko szkoły marburskiej sprawiło że teoria poznania była dla niej teorią bytu: nie ma bowiem innego bytu niż poznawany, ani innego poznania niż poznanie bytu. Ta teoria poznania i bytu stanowiła pierwszą część marburskiego systemu filozofii.Nazywana była logiką dla zaznnaczenia , że jest dziedziną logosu, czyli rozumu , choć z logiką w zrozumieniu tradycyjnym i XX wiecznym niewiele miała wspólnego.
Poza tym system filozofii obejmował jeszcze dwie częsci : etykę i estetykę.
Etyka była autonomiczna , idealistyczna, aprioryczna, wroga naturalizmowi, utylitaryzmowi, ewolucjonizmowi , stawiała cele absolutne ale nie transcendentne, w tresci swej była humanitarna i społeczna. Nie zawierała tak skrajnych i niepokojących idei jak logika marburska. Do etyki szkoła włączyła filozofię prawa i filozofię społeczną, a także filozofię religii; w przekonaniu że w religii czynnik moralny ma istotnie wartość pozytywną a wszystko inne jest w niej mitem.
Na estetykę szkoła kładła mniejszy nacisk.Szkoła włączała jeszcze do filozofii psychologię, a Natorp rozwinął bardzo szczególny pogląd na tę naukę.
Był on odwróceniem zwykłego poglądu że jest pierwszą z nauk opisującą stany świadomosci i jedyną mającą charakter bezpośredni , bo wszystkie inne muszą posługiwać się konstrukcją myślową. Tymczasem Natorp sądził , że stanów swiadomosci wcale nie mozna opisac , ująć pojęciowo. Można to uczynić jedynie w odniesieniu do przedmiotów , do stosunków obiektywnych , do tego co stanowi wiedzę logiczną, etyczną , czy estetyczną. A poniewaz wiedza ta jest tworem swiadomosci , więc daje nam też pośrednio informację o niej: że swiadomość musi obejmować takie a nie inne zdolnosci potrzebne , by wydać logikę, etykę, estetykę.
Metoda psychologii nie jest bezpośrednią obserwacją świadomosci, lecz - jej rekonstrukcją na podstawie jej wytworów.
Dlatego nie jest nauką pierwszą , lecz właśnie końcową.
Podmiot myślący skierowany jest ku przedmiotom i dlatego tylko wtórnie przez odwrócenie kierunku myślenia może objąć także samego siebie.

[ Home]