|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie-neokantyzm, Lange
Zwolennicy Kanta za jego istotną zdobycz poczytywali nie aprioryzm lecz fenomenalizm i subiektywizm. |
Subiektywizm rozumieli w sposób najprostszy.Umysł wszystko ujmuje po swojemu , w takim rozumieniu nauka Kanta
mało się w zasadzie różniła od nauki Locke'a o subiektywizmie jakosci postrzeganych: mówiła mniej więcej tyle: że myśl jest również subiektywna jak wrażenia i tak samo jak one wprowadza subiektywność
do naszego poznania.
Była to interpretacja psychologiczna kantyzmu, a nawet fizjologiczna : formy myslenia uzależniała od organizacji nie tylko umysłowej, ale i cielesnej człowieka. " Swiat zmysłowy jest wytworem naszej organizacji" (Lange)
.Helmholz w swych badaniach optycznych i akustycznych stwierdził, że narządy słuchu czy też wzroku przekształcają w pewien stały sposób bodzce zewnętrzne i sądził że oto chodziło Kantowi i że w ten sposób
fizjologia potwierdza jego teorię, Lange zajął się interpretacją psychologiczną.
Tymczasem intencja Kanta była nie psychologiczna lecz epistemologiczna: w apriorycznych formach widział nie własciwosci umysłu ludzkiego, lecz warunki poznawania przedmiotów przez jakikolwiek umysł
, gdyby umysł ludzki warunków tych nie spełniał, to poznanie ludzkie nie byłoby odmienne, lecz w ogóle nie byłoby możliwe. Sam Kant rozumiał więc problem mniej subiektywistycznie i relatywistycznie.
|
Rzeczy same w sobie. |
Dla Kanta rzeczy były niepoznawalne, a znana była tylko jażń własna. Neokantysci widzieli w tym błąd: sądzili że jazń jest również nierozpoznawalna, z niej znamy jedynie zjawiska.
Poznanie nasze jest jak rownanie z dwiema niewiadomymi : jedna jest jażń, drugą rzeczy; gdyby jedno bło z nich było nam znane, to moglibyśmy wnosić i o drugim, ale nie są znane i przeto równanie jest nierozwiązalne.
Istotnym zagadnieniem był dla kantystów stosunek zjawisk i rzeczy w sobie.
Zaczęli od poglądu realistycznego, że rzeczy istnieją , bo musi istnisć coś, co wywołuje zjawiska.
Ale niebawem powzieli myśl, że skoro nic o rzeczach nie wiemy , to może w ogóle nie istnieją, są wytworem umysłu, może samo przeciwstawianie zjawisk i rzeczy jest uwarunkowane naszym
sposobem myślenia.Rzecy są raczej tylko "pojęciem granicznym" wskazującym granice zjawisk i poznania.
Jesteśmy jak ryba która pływając w naczyniu trafia na jego sciany : to, co nazywamy rzeczą samą w sobie jest tym samym, co sciana dla ryby.
|
Lange odróżniał cztery fazy poznania ludzkiego. |
1. W pierwszej panuje naiwna wiara że swiat jest taki , jak ujmujemy zmysłami.
2. W drugiej fazie koryguje tę wiarę nauka, i powiada że np: naprawdę nie istnieją dzwięki, lecz tylko drgania powietrza, które w uszach dzwięk wywołują.
3. W fazie trzeciej i to przekonanie zostaje skorygowane przez filozofię krytyczną, która przeciwstawiając rzeczy i zjawiska twierdzi , że drgania powietrza są również tylko zjawiskami,
konstrukcjami umysłu,
4.Wreszcie w czwartej fazie pojawia się myśl że samo przeciwstawienie zjawisk i rzeczy może być tworem umysłu.
Lange sądził , że Kant nie spostrzegł tej czwartej możliwosci, będącej ostatnią konsekwencją jego założeń.
|
[ Home ]
|