|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie-notes filozoficzny
Opinie Platona i Aureliusza o filozofii. |
W rozmyślaniach nad filozofią niejednokrotnie przywoływano dwie opinie na pozór sprzeczne. Platon w swoim dialogu "Teajtet" powiada , ze zródłem filozofi jest zdziwienie , swoistoscią zas bycia filozofem - dziwić się wszystkiemu.
Inaczej Marek Aureliusz , rzymski cesarz , stoik , podkreslał że filozofia uczy nas tego właśmie , aby niczemu się nie dziwić. |
Problem śmierci u Epikura. |
...śmierć, najstraszniejsze z nieszczęść , wcale nas nie dotyczy, bo gdy my istniejemy, śmierć jest nieobecna, a gdy się smierć pojawi, wtedy nas już nie ma.
Wobec tego śmierć nie ma żadnego związku , ani z umarłymi ; tamtych nie dotyczy, a ci już nie istnieją.( Diogenos Laertios - żywoty i poglądy sławnych filozofów 1988 PWN , str.645; Epikur) |
Sw. Augustyn - dlaczego istnieje zło? |
Augustyn odrzucił przekonanie , ze zło istnieje w sensie ontologicznym jako obiektywny składnik bytu. Bóg powołując rzeczy do istnienia , tworzy dobro i tylko dobro , gdyż dobrem jest już samo istnienie. Ale , Bóg tworzy rzeczy ograniczone
. I to ograniczenie jest niedoskonałoscią, niedostatkiem dobra. Zło nie istnieje tedy obiektywnie , jest ono tylko brakiem dobra, ograniczeniem, stanem negatywnym. |
Stary Hegel lubił powtarzać następujące zdanie: |
"Kto pyta rozumnie, temu świat rozumnie odpowiada." |
Rousseau. |
Człowiek w stanie natury był pozostawiony samemu sobie. Istniał więc poza dobrem i złem, poza prawdą i fałszem. Albowiem moralność , sumienie , rozum nie sa miarą stosunku do samego siebie.
Instynkt samozachowawczy niema wartosci moralnej i jest indyferentny wobec dobra i zła. Nabywa on dopiero etycznej wartosci w sytuacji , gdy człowiek poczyna odnosić się do innych ludzi, gdy nawiazuje z nimi wspólpracę lub im się przeciwstawia.
Człowiek staje się istotą rozumna i moralną dopiero wtedy , kiedy zdobywa świadomość bogactwa różnorodnych stosunków łączących go ze światem i innymi ludzmi.
"Człowiek , który nigdy niczego nie porównywał i nie jest świadom swych relacji ze światem , sumienia właściwie nie ma."
Dopiero wówczas , gdy ludzie zaczynają przypatrywać się swym bliżnim "[...] dostrzegają stosunki między bliżnimi i między rzeczami, zaczynają wytwarzać idee o tym jak być powinno, o sprawiedliwosci i ładzie , stają się wrazliwi na piekno moralne i sumienie [...]"
W ten sposób w społeczeństwie nasze ludzkie cechy i właściwosci , które w stanie natury istniały tylko w w postaci potencjalnej uległy realizacji. |
Problem Epikura. |
Jeżeli Bóg pragnie zlikwidować zło , ale nie potrafi,
Albo potrafi, ale nie chce.
Albo ani nie potrafi , ani nie chce,
Albo wreszcie potrafi i chce.
Jeżeli pragnie , ale nie potrafi,
To nie jest wszechmocny.
Jeżeli potrafi , ale nie chce,
To nie jest dobry.
Jeżeli ani nie potrafi, ani nie chce,
To nie jest wszechmocny ani dobry.
Jeżeli jednak potrafi zlikwidować zło i chce,
To dlaczego zło istnieje?. |
Pojęcie obowiązku a altruizm.Metafizyka moralnosci Kanta |
Wprawdzie altruista wspomagając bliżnich postępuje zgodnie z prawem moralnym, lecz też w swym postępowaniu daje upust osobistym pobudkom.Jego czyny nie są tedy czysto bezinteresowne , a więc czyste etycznie. Nie przezwycięża przecież zmysłowych motywów i osobistych pragnień, ale im ulega. |
Home
|