W filozofii najważniejsze sa pytania!!!

Dzis jest:
15.01.2025r.

Jest to :
15
dzien roku


Informacja.

Moja strona www filozofii

Wyjaśniamy pojęcia:

Transcendentalny

czy

transcendentny

Co to jest :

sąd apriorii
lub
sąd aposteriorii

Protagoras i Pirron

Hume,Berkeley, Kant

Czy przyczynowość istnieje?

Berkeley

Czy istnieje materia?

Condillac i jego posąg

Husserl i Fenomenologia

Krytyka nauki



Pamietaj, że

Prawda , jest córką czasu

a nie autorytetu (Bacon)



Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)


Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)


Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)




mysli i ludzie
BERKELEY.

Zapachy i dzwięki.
Ten sam argument zostaje podniesiony w związku z zapachami ,a Hylas przyznaje że są one po prostu przyjemnymi lub orzykrymi uczuciami i sa one odmienne u różnych obserwatorów. A zatem istnieją jedynie w umyśle
Kiedy Filonus kontynuuje tą samą linie rozumowania w odniesieniu do dzwięku Hylas oponuje; przyznając zarazem że dzwięki, hałasy są tylko naszymi wrażeniami Są jednak i fale dzwiękowe istniejące w zewnętrznym fizykalnym swiecie,poza nami. Ale,wskazuje Filonus, to by oznaczało ,że .prawdziwy dzwięk,fale dzwiękowe nigdy nie jest słyszalny Słyszalne są tylko hałasy.
A więc raz jeszcze Hylas musi przyznać, iż rzecz zmysłowa ;hałas, istnieje w umyśle, rzecz "prawdziwa" fala dzwiękowa nie jest rzeczą zmysłową, a zatem nie jest dla dyskusji istotna.
Inna wersja tego argumentu
Czy pojawia się jakiś dzwięk, gdy w lesie , w którym nikogo nie ma , pada drzewo?

Berkeley'owi chodzi o to , że jeżeli mówiąc o dzwięku mamy na myśli doswiadczony hałas, to odpowiedz brzmi nie!
Zagadnienie barw
Kolory , które doswiadczamy , różnią się zależnie od warunków swietlnych, naszego stanu, typu przyrządów optycznych i innych czynników. Nikt nie twierdziłby, iż przedmiot ma wszystkie różne kolory, które my potrafimy w nim dostrzec.Hylas próbuje odpowiedzieć, wprowadzając fale swietlne.Barwy, które postrzegamy mogą tkwić w nas , są jednak barwy realne-w xnaczeniu fal swietlnych- poza nami.
Filonus zauważa ponownie , że Hylas przyznaje, iż barwy odczuwane przez nas istnieją w naszych umysłach, nie zaś poza nami, w jakimś przedmiocie materialnym.Aby uniknąć konkluzji , do której Berkeley zmierza, iż przedmioty , które postrzegamy są jedynie ideami w naszej swiadomosci, i nie istnieją poza nią i niezależnie od niej, Hylas sięga po Locke'owską teorię jakosci pierwotnych i wtórnych.Jakosci wtórne (kolory, zapachy, smak) istnieją jedynie w umyśle.Jednak jakosci pierwotne (np. rozciagłośc, ruch, przyciąganie) istnieją rzeczywiscie w ciałach.Przeto część naszej informacji zmysłowej to jedynie idee w naszym umyśle, część jednak odnosi się do faktycznych cech materialnych, zewnętrznych przedmiotów.

Berkeley'owska krytyka Locke'a

Berkeley próbuje następnie pokazać , że jeżeli jest ktoś konsekwentnym empirystą, to nie może podtrzymywać teorii Locke'a.
Jeżeli się przyznaje , że niektóre z naszych zmysłowych doswiadczeń slładają się z idei istniejących w umyśle , to nie ma podstaw do czynienia wyjątku dla jakosci pierwotnych.Dokładnie to samo rozumowanie, które przekonuje, że jakosci wtórne znajdują się w umyśle, dotyczy również jakosci pierwotnych.
Nasze doświadczenie wielkosci , kształtu , ruchu itd różni się w zależnosci od tego , gdzie jesteśmy, jak się czujemy, a także od innych czynników.