|
|
|
|
Dzis jest: 16.01.2025r.
Jest to : 16 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie
Pojęcie siły związane jest z pojęciem przyczynowosci bo siła to nic innego jak zdolność wywoływania skutków |
Gdybyśmy mogli z doswiadczenia znać siłę , tj. gdybyśmy doznawali wrażenia siły , to mielibyśmy w nim własciwy pierwowzór wyobrażenia przyczynowosci.Ale , w tym rzecz że takiego wrażenia nie odczuwamy!.Nie dostarcza nam go doswiadczenie zewnętrzne :postrzegamy tylko ruchy przedmiotów, ale nigdy nie postrzegamy siły! która je popycha.Ani także doswiadczenie wewnętrzne . Wydaje się nam , że w aktach woli doswiadczamy działania siły , ale to złudzenie. To czego rzeczywiscie w tych aktach doznajemu to wysiłek , ale nie siła działająca:przeżycie woli jest takie same u człowieka, który przy pomocy woli porusza swoje członki, jak u sparaliżowanego , który jest bezsilny.Przeżywając akt woli , nie możemy przewidzieć jego skutków.
I w doswiadczeniu wewnętrznym znamy tylko następstwo faktów między przeżyciem wewnętrznym a zjawiskiem, nie znamy zas mechanizmu wewnętrznego , który je łączy. Działanie woli na myśli jest tak samo dla nas niezrozumiałe , jak działanie woli na ciało lubdziałanie ciała na ciało.To tylko jednorodność woli i myśli wytwarza złudzenie , że związek ich jest nam zrozumiały. Hume rozproszył to złudzenie. |
Krytyka pojęcia substancji. |
Funkcja substancji jest analogiczna do tej , jaką spełnia zasada przyczynowosci i polega łączeniu faktów. |
Jak tamta łączy fakty następujące po sobie, tak ta -fakty współczesne.Wrażenia dostarczane przez różne zmysły odnosimy do jednej substancji i choć wrażenia zmieniają się mniemamy że substancja jest wciąż ta sama :np. pewną barwe i pewien zapach traktujemy jako własnosci tej samej substancji ; tego samego kwiatu , chociaż zmienił barwę i stracił zapach, pojmujemy go wciąż jako ten sam kwiat. A tak samo pojmujemy istnienie jażni, trwałej substancji duchowej, choć znamy jedynie zmienne jej przeżycia. |
Czyniąc tak wykraczamy poza fakty, tak samo jak wykraczamy we wnioskach przyczynowych.Krytyka Hume'a pogłębiła krytykę pojęcia substancji , dokonaną juz dawniej przez Locke'a i Berkeley'a, oraz rozszerzyła ja na substancję duchową. |
Była ona analogiczna do jego krytyki przyczynowosci: wyjasniała że przyjmując istnienie substancji wykraczamy poza fakty a czynimy to za pomocą wniosku, , który nie jest uzasadniony ani apriori ani aposteriori, tj, ani przez analizę pojęć, ani przez stwierdzone fakty.
Działa tu nie rozum i nie doswiadczenie lecz czynniki innego rodzaju : wyobrażnia i instynkt Podstawa wniosku jest subiektywna , ta sama co we wnioskach przyczynowych przyzwyczajenie.Jest subiektywna, ale nie dowolna: wnioski te bowiem są dokonywane z naturalnej skłonnosci umysłu, posiadają konieczność psychologiczną. |
[ Hume5 ]
|