|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie-Kant
Przestrzeń i czas (estetyka transcendentalna) |
W ten i tylko sposób tłumaczy tłumaczy fakt nauki apriorycznej powszechnej i koniecznej matematyki. |
Geometria wypowiada twierdzenia , którym towarzyszy świadomość konieczności; tego rodzaju twierdzenia nie mogą być empiryczne.Taki charakter tej nauki daje się wytłumaczyć tylko przez to że jej przedmiot , tj. przestrzeń , nie jest wyobrażeniem empirycznym , jest stałą formą zmysłowosci. W sposób zupełnie analogiczny czas, jako druga forma zmysłowości , tlumaczy, w/g Kanta , apodyktyczny charakter matematyki.
|
Streszczając: |
1) Matematyka zawiera sądy powszechne i konieczne.
2)Sądy te mają za przedmiot przestrzeń i czas
3)Jako powszechne i konieczne , nie mogą być empiryczne ,są więc a priori.
4)Sądy takie są możliwe dzięki temu , że przestrzeń i czas nie są przedmiotami realnymi poza nami , lecz są w nas , są formami zmysłowosci.
|
Wytłumaczenie sądów apriorycznych matematyki doprowadziło Kanta do szczególnego poglądu na przestrzeń i czas . |
Kant , w swoim poglądzie aprioryzm połączył z fenomenalizmem : ponieważ przestrzeń i czas są subiektywne , więc świat przestrzenny i czasowy może być tylko zjawiskiem ale za to sądy o świecie przestrzennym i czasowym mogą być niezależne od doświadczenia , powszechne i konieczne |
Nowa teoria przestrzeni i czasu miala dwie konsekwencje. |
1) Poznanie zostalo rozszczepione na dwa czynniki , stanowiące jego formę i materię. Forma jest podstawą wiedzy apriorycznej .Właściwe sobie formy posiada nawet i zmysłowość.Przeto i ona może być podstawą wiedzy koniecznej i powszechnej .To byla myśl nowa , gdyż dotąd zmysły byly traktowane jako czysto receptywne i niezdolne do wytworzenia wiedzy apriorycznej.
2) Przestrzeń i czas zostaly uznane za formy subiektywne , ważne tylko dla zjawisk.Ten s u b i e k t y w i z m   i   f e n o m e n a l i z m stanowiły przewrót wobec naturalnego sposobu myślenia.Przestrzeń , stojąca przed oczami czlowieka jako coś obiektywnego, do czego sam należy , została pojęta jako jego wytwór : przedmiot metafizycznych sporów okazal się tylko subiektywną formą. Zjawiskowość przestrzeni i czasu pociągnęły za sobą zjawiskowość calego świata zmysłowego, który jest przestrzenny i czasowy.
Fenomenalizm ten nie był intencją Kanta , ale był konsekwencją jego badań ; przyjął ja do wytłumaczenia odrębnej natury wyobrazeń przestrzeni i czasu oraz dla uzasadnienia matematyki jako nauki apriori. |
Kategorie.Analityka transcendentalna |
Przestrzeń i czas nie sa jedynymi apriorycznymi czynnikami naszej wiedzy. Nie tylko bowiem zmysłowość , ale również i
rozsądek ma swoje formy aprioryczne.
Aprioryczność przestrzeni i czasu została ujawniona przez transcendentalną analizę matematyki (transcendentalna estetyka), istnienie apriorycznych form rozsądku ujawnia transcendentalna analiza przyrodoznawstwa (transcendentalna analityka). |
Dla ustalenia udziału rozsądku w tworzeniu wiedzy Kant odróżnił dwa rodzaje sądów:
1. sąd postrzegawczy
2.sąd doświadczalny
1)przykład sądu postrzegawczego
"Jest mi ciepło."
-dotyczy wyłącznie podmiotu
-orzeka tylko o jego stanie , a nie przedmiotu
2.)przykład sądu doświadczalnego
"Słońce grzeje."
-wykracza poza podmiot do przedmiotu i na podstawie podmiotowego stanu orzeka o przedmiocie.
-wykracza poza dane zmysłowe przy pomocy rozsądku
Sąd o przedmiocie występuje tylko , gdy działa rozsądek , który do
wyobrażni dołącza pojęcia, same bowiem zmysły nie rozdzielają czynników
przedmiotowych i podmiotowych w postrzeżeniach. |
Na czym polega działanie rozsądku? |
Na wprowadzeniu do wyobrażni jedności
.Zmysły dają różnorodność wyobrażeń, rozsądek zespala wyobrażenia."Połączenie nie leży w przedmiotach i nie może być ujęte przez postrzeganie , lecz jest jedynie
urzadzeniem rozsądku, który sam nie jest niczym innym niż zdolnością łączenia apriori"
.Czując ciepło i widząc światło , przyjmujemy iż pochodzą one od tego samego przedmiotu , od słońca
"Przedmiot jest to to, w czego pojęciu zostaje zespolona różnorodność wyobrażenia"
Rozsądek zespala wyobrażenia za pomocą pojęć i przez nie dokonywa przejscia od wyobrażeń do przedmiotów. |
Podsumowując: |
1) Przedmioty są pewnym zespoleniem wyobrażeń.
2) Zespolenie nie jest wyobrażeniem, lecz aktem myślącego podmiotu; zatem to, co zwiemy przedmiotem , nie istnieje bez udziału podmiotu myślącego: nie ma przedmiotów bez aktów podmiotu.
Tak więc nie sądów empirycznych , nawet najprostszych w rodzaju " słońce grzeje" bez pojęć, tworzonych przez rozsądek.
Podmiot jest warunkiem przedmiotu, pojęcia są warunkiem doświadczenia. |
Ale skąd umysł posiada zdolność jednoczącą? |
Jest ona odbiciem jedności samego umysłu: swiadomość rzutuje swą jedność na zewnątrz i rozpierzchłe wyobrażenia jednoczy przez nią w przedmioty.
Jedność jaką odnajdujemy w przedmiotach , jest odbiciem jedności naszej jażni. Wiedza o przedmiotach jest możliwa dzieki temu , iż posiadamy samowiedzę.
Jedność świadomości jest warunkiem przedmiotów ; przez rozsądek spełnia swą jednocząca funkcję.
" Jedność świadomości jest tym , co stanowi o odnoszeniu przedstawień do przedmitu, a zatem o tym , że stają się poznaniem."
Jedność ta jest " warukiem wszelkiego poznania , który nie tylko jest mi potrzebny do poznania praedmiotu, ale któremu musi podlegać wszelkie wyobrażenie, aby stać się przedmiotem." |
Jakież są to pojęcia , za pomocą których wyobrażenia zespalamy w przedmioty? |
Takim pojęciem jest substancja, substancji nie postrzegamy , postrzegamy tylko różnorodne własności, które umysł nasz łączy ze sobą, traktując je jako należące do jednej substancji.
Na to zwracali już Locke, Berkeley, Hume. Tak samo ma się z pojęciem przyczynowości, jak zresztą Hume wykazał.
Ale takich pojęć jest więcej. Kant chciał zestawić w komplecie formy rozsądku , analogicznie do form zmysłowości ( czyli przestrzeni i czasu). |
[ Analiza pojęć stosowana przez Kanta ]
|