|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie-Kant
Idee rozumu.
Rola doświadczenia została przez Kantowską krytykę zarazem ograniczona i wzmocniona. |
Nie wszelkie poznanie z doświadczenia się wywodzi (wbrew empirystom).
Wszelkie poznanie ogranicza się do doświadczenia (wbrew racjonalnym metafizykim.)
Badania Kanta przyznaly slusznosc empirystom w sprawie przedmiotu poznania, zerwaly natomiast z ich poglądem na pochodzenie poznania,
Samo doswiadczenie zawiera czynniki niedoswiadczalne i jeżeli te niedoswiadczalne czynniki nie są wcielane w doswiadczenie są pustymi formami bez wartosci dla poznania.
|
Nauka na doświadczeniu oparta i dotyczącą zjawisk nie zaspokaja jednak rozumu.
|
Podejmuje on budowę metafizyki , chcąc wyjśc poza zjawiska i poznać rzeczy same w sobie Pojęcie, rzeczy samych w sobie bylo odwiecznym pojęciem metafizyków, używane było nawet przez empirystę Locke'a.
Kant rzeczy same w sobie przeciwstawil zjawiskom i ogłosił za nie poznawalne. Kant nazwał je noumenami czyli przedmiotami myślnymi , rozumowymi, gdyż istotę rozumu widział własnie w dążeniu do poznania rzeczy w sobie.
Rozsądek domaga sie uzupełnienia przez rozum .Bo to co poznaje, jest zawsze częsciowe i ograniczone,poznając ,ujmuje jedynie fragmenty rzeczywistosci,jedynie prawdy warunkowe,nigdy nie sięga kresu, nie obejmuje całosci bezwarunkowej .
Rozum scala i zamyka te ograniczone i fragmentaryczne wyniki rozsądku , odnosząc je do przedmiotów nieskończonych i absolutnych .
Pojęcia jakimi się posługuje , są już innego rodzaju niż pojęcia rozsądku. W przeciwieństwie do kategori ( czyste pojęcie rozsądku) Kant czyste pojęcie rozumu nazwał ideami.
|
Są trzy główne idee, jakie rozum wytwarza : 1 )duszy,
2)Boga,
3) wszechswiata |
Ideą duszy usiłuje objąć całość doświadczenia wewnętrznego.
Ideą wszechświata całość doświadczenia zewnętrznego.
W idei Boga szuka podstawy wszelkiego w ogóle doswiadczenia.
Znamy z doświadczenia wewnętrznego poszczególne przeżycia, rozum na ich podstawie wnosi o istnieniu duszy, znamy z doświadczenia zewnętrznego jedynie poszczególne przedmioty materialne, rozum wnosi z nich o istnieniu jednolitego wszechświata.Idee te stanowią osnowe metafizyki. I wartość metafizyki zależy od wartosci tych idei.
|
Sprawdzenie zasad metafizyki.
|
Sprawdzenie wartości idei na których oparto osnowę metafizyki było podstawowym zamierzeniem krytyki Kanta. Wynik sprawdzenia był ujemny
Idea to cel do którego rozum dąży , ale którego dosięgnąć nie może; a nie może go dosięgnąć, gdyż nie jest to cel realny, lecz tylko focus imaginarius dla myśli
Podczas gdy kategorie są wcielane przez rozsądek do doswiadczenia , idee nie są i dla swej absolutnosci , nie mogą być doń wcielone.
Kategorie stanowią składnik doświadczenia , mają użytek konstytutywny , idee mają użytek regulatywny.
Idee można uzasadnić tylko psychologicznie tj. można wskazać potrzebę umysłu , która je wytwarza ale rzeczowej podstawy odnależć dla nich niepodobna.
|
Krytyka metafizyki tradycyjnej. |
Metafizyka , jest dla umysłu ludzkiego przedsięwzięciem nieuniknionym , niemniej jednak przedsięwzięciem beznadziejnym. Absolutna metafizyka, usiłująca wniknąć w naturę Boga, duszy i wszechswiata, jaką budowało tylu filozofów od Platona do Lebniza odpowiada wprawdzie potrzebom umysłu , ale podejmuje się zadania którego umysł wykonać nie może.
|
Metafizyka dotychczas zakładała , że idee są bytami realnymi.
Kant doszedł do przekonania , że są to jedynie pojęcia rozumu ,wyznaczające idealny kres poznania. W tym widział główny błąd metafizyki.
Kategorie rozsądku jak substancja lub przyczyna które są tylko formami umysłu i mają wartość poznawczą , wtedy tylko , gdy są wcielone w doswiadczenie , metafizyka stosuje poza granicami doswiadczenia do rzeczy samych w sobie .Dzięki takiemu posługiwaniu się pojęciami, nie odpowiadającemu ich naturze, powstają w metafizyce paralogizmy,antynomie,pseudodowody.
|
Krytyka metafizyki w/g Kanta |
Kant przeprowadził krytykę metafizyki we wszystkich jej działach , a takich było trzy, odpowiednio do trzech naczelnych idei :duszy, wszechswiata i Boga:
- racjonalna psychologia
- kosmologia
- teologia
|
Krytyka psychologi racjonalnej. |
Psychologia racjonalna z faktu myślenia wyprowadzała wniosek , że istnieje dusza, substancja myśląca i że jako substancja jest prosta i nieśmiertelna.Ale wnioski te są parologizmami.. Pochodzą one z niewłasciwego posługiwania się kategorią substancji.
Nie mamy prawa posługiwania się nią ponieważ jest ona tylko formą łączenia wyobrażeń., ale wyobrażenia duszy nie mamy , więc i kategorii substancji tu stosować nie możemy. Jażń znamy tylko jako funkcję , ale nie jako substancję - jako podmiot myślący , ale nie jako przedmiot myśli.
Tak samo błędnym wnioskiem jest teza że dusza jest prosta. A przez to upada i ta teza , która ma największe znaczenie : że dusza jest niesmiertelna, albowiem dowód w psychologii racjonalnej opierał się na tym , że dusza jako substancja prosta , nie może ulec rozkładowi i zniszczeniu.
|
[ Krytka metafizyki.]
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL |