W filozofii najważniejsze sa pytania!!!

Dzis jest:
15.01.2025r.

Jest to :
15
dzien roku


Informacja.

Moja strona www filozofii

Wyjaśniamy pojęcia:

Transcendentalny

czy

transcendentny

Co to jest :

sąd apriorii
lub
sąd aposteriorii

Protagoras i Pirron

Hume,Berkeley, Kant

Czy przyczynowość istnieje?

Berkeley

Czy istnieje materia?

Condillac i jego posąg

Husserl i Fenomenologia

Krytyka nauki



Pamietaj, że

Prawda , jest córką czasu

a nie autorytetu (Bacon)



Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)


Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)


Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)




mysli i ludzie;Malebranche
Poglądy epistemologiczne

Z poglądów epistemologicznych Malebranche'a zasługuje na wyróżnienie jego pojmowanie prawd jako stosunków. Istnieją trzy rodzaje stosunków, czyli prawd :
  • między ideami

  • między ideami a rzeczami

  • między samymi rzeczami

  • prawdą jest ,że dwa razy dwa jest cztery, to prawda dotycząca stosunków między ideami,
    prawdą jest że istnieje słońce; to prawda o stosunku między ideą a rzeczą,
    wreszcie prawdą jest że Ziemia jest większa od Księżyca; to prawda między rzeczami.

    Poglądy.Okazjonalizm

    Punktem wyjscia Arnolda Geulinexa i Malebranche'a było zagadnienie które postawił Kartezjusz , ale którego nie wyjasnił dostatecznie.
    jaki jest stosunek dwu substancji materii i duszy?
    Skoro te dwie substancje jak wykazał Kartezjusz są różne , to nie mogą oddziaływać jedna na drugą.
    Jakże mysl nie rozciągła mogłaby działać na rozciągłą materię i odwrotnie?Gdzież mogłaby wejść z sobą w styczność ?Wprawdzie wydaje nam się , iż obserwujemy ich wzajemne oddziaływanie, jest to wszakże złudzenie.Jesli zachodzi między nimi związek to jedynie przez posrednictwo Boże To tylko z okazji zmian dokonujących się w materii Bóg sprawia zmiany w duszy i odwrotnie z okazji zmian w duszy Bóg sprawia odpowiednie zmiany w materii, stąd nazwa okazjonalizmu dla tej teorii.Nigdy dualizm duszy i ciała nie był posuniety dalej niż w niej.

    Bierność obu substancji.

    Malebranche przejął tę koncepcję od Geulinexa, ale poszedł dalej : ciało nie tylko nie działa na duszę , ale też nie działa na inne ciała. Kartezjusz uczył , że ciała nie są zdolne do wywoływania ruchu , gdyż nie są obdarzone siłami. Na mysli tej Malebranche położył nacisk: nie będąc obdarzone siłami , ciała nie działają nie tylko na duszę, ale w ogóle nie mają zdolnosci działania. Substancja stworzona może tylko podlegać działaniu, ale nie może sama działać.I nie ma w tym nic dziwnego , bo działanie jest tworzeniem , a tworzenie jest wlasciwe tylko Bogu.Konsekwencją tego stanowiska u Malebranche'a byłozaprzeczenie jakoby między ciałami zachodziły związki przyczynowe trzeba bowiem mieć siłę i działać , aby być czegokolwiek przyczyną.Filozofowie widzieli już od dawna trudnosci w pojęciu przyczynowosci, Malebranche roztrzygnął sprawę radykalnie: nie ma między rzeczami związków przyczynowych. Wszystko co się dzieje ma swoje przyczyny nie w rzeczach , lecz w Bogu, tylko Bóg jest przyczyną bo tylko On może działać. Człowiek zaś nie więcej jest zdolny do działania , niż inne przedmioty stworzone , nie człowiek własną ręką , nie on oddycha i nie on mówi ; Bóg porusza jego ramieniem nawet wtedy , gdy on posługuje się nim wbrew jego rozkazom. Świat nie stanowi więc zespolonej całosci , jest mnogoscią nie związanych ze sobą rzeczy; tylko działanie mogłoby je wiązać , one zaś są bezwładne .Rzeczy związane są tylko z Bogiem , a nie są związane między sobą.
    Uzależniając wszelkie wydarzenia tego swiata tylko od Boga , Malebranche nie myslał wprowadzić do przyrodzonego swiata nieustającego cudu , jak mu to zarzucał Leibniz, przeciwnie mniemał , że włanie w ten sposób tłumaczy skąd pochodzi w swiecie konieczność związków i regularność wydarzeń.


    [ Widzenie rzeczy w Bogu ]