|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie;Malebranche
Z poglądów epistemologicznych Malebranche'a zasługuje na wyróżnienie jego pojmowanie prawd jako stosunków. |
Istnieją trzy rodzaje stosunków, czyli prawd :
między ideami
między ideami a rzeczami
między samymi rzeczami
prawdą jest ,że dwa razy dwa jest cztery, to prawda dotycząca stosunków między ideami,
prawdą jest że istnieje słońce; to prawda o stosunku między ideą a rzeczą,
wreszcie prawdą jest że Ziemia jest większa od Księżyca; to prawda między rzeczami.
|
Punktem wyjscia Arnolda Geulinexa i Malebranche'a było zagadnienie które postawił Kartezjusz , ale którego nie wyjasnił dostatecznie.
jaki jest stosunek dwu substancji materii i duszy? |
Skoro te dwie substancje jak wykazał Kartezjusz są różne , to nie mogą oddziaływać jedna na drugą.
Jakże mysl nie rozciągła mogłaby działać na rozciągłą materię i odwrotnie?Gdzież mogłaby wejść z sobą w styczność ?Wprawdzie wydaje nam się , iż obserwujemy
ich wzajemne oddziaływanie, jest to wszakże złudzenie.Jesli zachodzi między nimi związek to jedynie przez posrednictwo Boże
To tylko z okazji zmian dokonujących się w materii Bóg sprawia zmiany w duszy i odwrotnie z okazji
zmian w duszy Bóg sprawia odpowiednie zmiany w materii, stąd nazwa okazjonalizmu dla tej teorii.Nigdy dualizm duszy i ciała nie był posuniety dalej niż w niej.
|
Malebranche przejął tę koncepcję od Geulinexa, ale poszedł dalej : ciało nie tylko nie działa na duszę , ale też nie działa na inne ciała. |
Kartezjusz uczył , że ciała nie są zdolne do wywoływania ruchu , gdyż nie są obdarzone siłami. Na mysli tej Malebranche położył nacisk:
nie będąc obdarzone siłami , ciała nie działają nie tylko na duszę, ale w ogóle nie mają zdolnosci działania.
Substancja stworzona może tylko podlegać działaniu, ale nie może sama działać.I nie ma w tym nic dziwnego , bo działanie jest tworzeniem , a tworzenie jest wlasciwe tylko Bogu.Konsekwencją tego stanowiska u Malebranche'a
byłozaprzeczenie jakoby między ciałami zachodziły związki przyczynowe trzeba bowiem mieć siłę
i działać , aby być czegokolwiek przyczyną.Filozofowie widzieli już od dawna trudnosci w pojęciu przyczynowosci, Malebranche roztrzygnął sprawę radykalnie:
nie ma między rzeczami związków przyczynowych. Wszystko co się dzieje ma swoje przyczyny nie w rzeczach , lecz w Bogu, tylko Bóg jest przyczyną
bo tylko On może działać. Człowiek zaś nie więcej jest zdolny do działania , niż inne przedmioty stworzone , nie człowiek własną ręką , nie on oddycha i nie on mówi ; Bóg porusza jego ramieniem nawet
wtedy , gdy on posługuje się nim wbrew jego rozkazom. Świat nie stanowi więc zespolonej całosci , jest mnogoscią nie związanych ze sobą rzeczy; tylko działanie mogłoby je wiązać , one zaś są bezwładne .Rzeczy
związane są tylko z Bogiem , a nie są związane między sobą.
Uzależniając wszelkie wydarzenia tego swiata tylko od Boga , Malebranche nie myslał wprowadzić do przyrodzonego swiata nieustającego cudu
, jak mu to zarzucał Leibniz, przeciwnie mniemał , że włanie w ten sposób tłumaczy skąd pochodzi w swiecie konieczność związków i regularność wydarzeń.
|
[ Widzenie rzeczy w Bogu ]
|