|
|
|
|
Dzis jest: 15.01.2025r.
Jest to : 15 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie
Stoicy. Kryterium prawdy.Postrzeganie kataleptyczne. |
Za kryterium mogą słuzyc prawdy , które bezposrednio i niezawodnie okazują swą prawdziwość, one już kryterium nie potrzebują, natomiast innym twierdzeniom służą za kryteria. Stoicy przyjmowali że takie prawdy istnieją i że poznajemy je za pomocą zmysłów. Podobnie i twierdzili i epikurejczycy; ale podczas gdy ci mniemali, że wszystkie postrzeżenia są niezawodne i mogą służyć za kryteria, stoicy przyjmowali to dla niektórych tylko postrzeżeń. Niektóre postrzeżenia są jasne i przekonywujące, dają gwarancję że ujmują rzeczy takimi , jakie one są naprawdę. Są to postrzeżenia dokonywane w normalnym stanie z odpowiedniej odległosci , dostatecznie długo trwające, sprawdzane przez inne postrzeżenia. Takie postrzezenia stoicy zwali kataleptycznymi. |
Stoicy. Znaczenie moralne intencji. |
Czyn jest dobry, jeżeli posiada dobrą intencje. Jesli ją posiada to choćby powszechnie uchodził za haniebny, jest dobry.
Stoicy rozróżniali też czyny mające zewnętrzne cechy moralnosci i takie , ktorych wewnętrzną intencją jest czynienie dobra; ; pierwsze są "słuszne" drugie zaś "zacne". Odpowiada to kantowskiemu rozróznianiu legalnosci i moralnosci. Do jakiej kategorii czyn jakiś należy , widzowie , nie znający jego wewnętrznej intencji , niełatwo mogą osądzić.
|
Pochodzenie zła u Sokratesa. |
Wszelkie zło pochodzi z nieswiadomosci: nikt umyslnie i swiadomie zła nie czyni. I nie może być inaczej : skoro dobro jest pożyteczne i gwarantuje szczęscie , nie ma powodu , aby ktoś , kto je zna , nie czynił go.
Wiedza (episteme) jest tedy warunkiem dostatecznym cnoty;( arete); a w/g Sokratesa jest tym samym, co cnota (arete).Należy wyjasnić co Sokrates rozumiał przez cnotę, cnota to po prostu
sprawiedliwośc
odwaga
panowanie nad sobą zawsze i wszędzie.
" Jest to jedno i to samo wiedzieć co jest sprawiedliwe i być sprawiedliwym"
Na zarzut , że w działaniach ludzkich widoczny jest rozdzwięk między wiedzą a czynem między tym , co dyktuje rozum, a tym do czego pcha namiętność ,że do cnoty , oprócz wiedzy , potrzebna jest jeszcze wola - na to Sokrates odpowiedziałby , że jesli wiedza nie wystarcza do cnoty, to musi być powierzchowna i niezupełna. Kto natomiast posiada wiedzę prawdziwa i pełną , ten nie może nie przejąć się nią do głębi, i nie może czynić inaczej niż dobrze.
|
Kantyzm |
Podstawowe mysli kantyzmu można ująć w trzech punktach:
1.Poznanie wyrasta z dwu pni: ze zmysłow i mysli , oba są niezbedne , uzupełniają sie i kontroluja wzajemnie.
(wbrew empirystom którzy nie doceniali mysli, jak i racjonalistom którzy nie doceniali zmysłów.
2. Mysl wprowadza do poznania czynnik powszechny, ale za to subiektywny.
3.Wskutek tego poznajemy zjawiska (wbrew metafizykom) , ale poza zjawiskami istnieje niepoznawalny byt (wbrew subiektywnym idealistom)
|
Być kantystą znaczy |
mieć przekonanie ,że nalezy zaczynać filozofię od krytyki poznania
wobec subiektywnej zależnosci poznania trzeba zrezygnować z teorii bytu - wbrew filozofom metafizycznym, a w szczególnosci materialistycznym.
poznanie nie może wyjść poza granice doswiadczenia - wbrew filozofom konstrukcyjnym, idealistycznym, a w szczególnosci heglowskim.
doswiadczenie nie jest prostym zbiorem faktów , lecz złożonym tworem umysłu uwarunkowanym jego apriorycznymi formami - wbrew empirystom i pozytywistom.
Połaczenie empiryzmu i aprioryzmu stanowi kantyzm. |
Zagadnienie dobrej woli .Pojęcie obowiązku. |
"Nigdzie w swiecie, ani nawet poza jego obrebem , niepodobna sobie pomysleć żadnej rzeczy , którą bez ograniczenia można by uważać za dobrą , oprócz jedynie dobrej woli"
To słowa Kanta z jego Uzasadnienia metafizyki moralnosci..Dobra wola jest fundamentem etyki , którą Kant przez całe życie głosił.Cóz jednak należy rozumieć pod pojęciem " dobrej woli".Kant nie uważa jej za idei którą należy nauczać.Twierdzi że wymaga ona tylko oswiecenia gdyż jest znana wszystkim ludziom.Postanawia więc zbadac pojęcie obowiązku, w którym pojęcie dobrej woli się zamyka.Na przykładzie obowiązków zostanie wyjasniona idea moralnosci u Kanta. W/g niego tylko czyny w których spełniamy obowiązek, możemy uznać za moralne.Odrzuca przy tym czyny przeciwne obowiazkowi, a także takie, które dokonywane są "zgodnie z obowiązkiem".
Oto przykład
Stoję na skrzyżowaniu dróg, włączone jest swiatło czerwone -przejscia nie ma.Ale skrzyżowanie jest całkowicie puste , nie ma żadnego samochodu , nie ma też policji.Jeżeli przebiegnę przez drogę -to nie bedzie to czyn moralny.Natomiast gdy nie przejdę na czerwonym swietle , bo boję się np.że pojawi się nagle policja - to moje postępowanie również nie jest moralne.Wreszcie nie przeszedłem na czerwonym swietle , tylko dlatego że szanuję prawo i obowiązek to moje postępowanie było moralne. |
Georgiasz z Leontinoi (ok.483-476 pne.) reprezentant pierwszego pokolenia sofistów, filozof , retor.Paradoksy Gorgiasza można zapisać następująco:
Nie ma nic.
Gdyby nawet coś było, to byłoby to niepoznawalne.
Gdyby nawet było poznawalne, to i tak wiedzy o tym nie udałoby się przekazać.
|
W swym dziele O naturze czyli o niebycie dowodził , ze nic nie istnieje a gdyby nawet istniało , to nie można mieć o tym wiedzy , a gdy nawet można było mieć taką wiedzę, to byłaby ona czysto subiektywna i nie można by jej wyrazić ani nikomu przekazać.Gorgiasz podejmował problematykę eleatów (Zenon , Parmenides) nadając jej kierunek subiektywistyczny i agnostyczny. |
Notes filozoficzny
|