|
|
|
|
Dzis jest: 16.01.2025r.
Jest to : 16 dzien roku
Moja strona www filozofii
Wyjaśniamy pojęcia:
Transcendentalny
czy transcendentny
Co to jest :
sąd apriorii lub sąd aposteriorii
Protagoras i Pirron
Hume,Berkeley, Kant
Czy przyczynowość istnieje?
Berkeley
Czy istnieje materia?
Condillac i jego posąg
Husserl i Fenomenologia
Krytyka nauki
Pamietaj, że
Prawda , jest córką czasu
a nie autorytetu (Bacon)
Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)
Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)
Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)
|
|
|
|
mysli i ludzie
Trudnosci nauki o kryteriach w hellenistycznej teorii poznania |
1.Dla kryterium musi być przeprowadzony dowod, że jest ono prawdziwe. Ale dowodząc jego prawdziwosci albo posługujemy się nim samym ( błędne koło) , albo też posługujemy się innym kryterium, które z kolei będziemy musieli dowieść, i tak dalej w nieskończoność , wtedy popełniamy błąd dowodzenia w nieskończoność. |
Rozbieżność poglądów |
2. Istnieje rozbieżność poglądów w sprawie kryterium, każda szkoła wysuwa inne- a brak kryterim dla roztrzygnięcia między nimi. I trzeba roztrzygnąć : kto ma być sędzią jaką władzą umysłu ma sądzić i wedle jakiej normy?. Tymczasem brak sposobu , by te kwestie roztrzygnąć. |
III. Sceptycy próbowali obalić szczegółowe teorie i twierdzenia teologiczne , przyrodnicze, matematyczne i etyczne. |
1. W kwestiach teologicznych panuje rozbieżność.
Z dogmatycznych teologów jedni uważają bóstwo za cielesne , inni za bezcielesne, inni za immanentne swiata, drudzy za transcendentne ; a niepodobna roztrzygnąć między tymi poglądami.
Pojęcie bóstwa pełne jest sprzecznosci.
Jeśli bóstwo jest doskonałe , to jest nieograniczone, jesli nieograniczone , to nie ruchome, jeśli nieruchome to bezduszne.
Jesli jest doskonałe , to musi posiadac wszystkie cnoty , a niektóre cnoty (np.: znoszenie cierpień) są objawami niedoskonałosci (bo niedoskonałoscia jest uleganie cierpieniom)
Specjalną trudnosc zawiera pojęcie boskiej Opatrznosci.
Jesliby Opatrzność miała tylko nad niektórymi czuwac istotami, to byłaby niesprawiedliwe, więc możliwe jest tylko nad wszystkimi. Tak powszechną opatrzność bóstwo roztacza:albo chce i może, albo może a nie chce, albo niechce i nie może, albo ni chce i nie może.
Trzy ostatnie możliwosci są niezgodne z naturą bóstwa, a pierwsza niezgodna z faktami, mianowicie z faktem istnienia zła.
Wszystkie dowody istnienia Bóstwa (przez zgode powszechną , przez harmonię swiata, przez wskazanie konsekwencji rzekomo absurdalnych, np.że istniałaby wiara w Boga bez istnienia Boga) sa niedostateczne . Nie mniej sceptycy nie twierdzili , że bóstwa nie ma , bo dowody za nieistnieniem bóstwa są równie niedostateczne, jak za jego istnieniem.Czyli, nalezy przyznac, że nic naprawdę o tym nie wiemy, i powstrzymać sie od sądu.
2.Zasadnicze pojęcia przyrodnicze są nie mniej sprzeczne od teologicznych.
Co do materii to istnieje ogromna rozbiezność w poglądach na jej naturę; uznanie wszystkich tych poglądów za słuszne prowadzi do absurdu, uznanie zas tylko niektórych zakłada posiłkowanie się kryterium, a przeto prowadzi bądż do błędnego koła , bądż do nieskończonosci w dowodzie.
Pojęcie przyczyny jest pojęciem sprzecznym . Daje się ono pojąć tylko w jeden z trzech sposobów:
bądż jako wspólczesne ze skutkiem
bądż wczesniejsze odeń
bądż pózniejsze
Nie może być wspólczesne , bo nie można wytwarzać czegoś , co już istnieje.
Nie moze być wczesniejsze , bo w takim razie nie byłoby żadnej łącznosci między przyczyną a skutkiem.Nie byłoby skutku , póki istnieje przyczyna , i nie byłoby przyczyny , gdyby istniał skutek, tym bardziej przyczynowość nie może być póżniejsza , gdyż byłoby to jeszcze większy absurd.
Jesli nie jest możliwy żaden z tych trzech przypadków , to nie możliwe jest istnienie przyczyny.
W podobny sposób sceptycy wykazywali ,że niemozliwa jest przyczynowość ani cielesna , ani niecielesna, ani ruchoma ani nieruchoma ani działająca samodzielnie , ani wespół z innymi.
Przyczyna jest czymś , o czym myslimy i mówimy, a w rzeczywistosci nic nie wiemy.
Ale zaprzeczanie jakoby w przyrodzie nie działały przyczyny, również prowadzi do absurdalnych wniosków.
Nic tu twierdzić, ani przeczyć nie można. |
|