W filozofii najważniejsze sa pytania!!!

Dzis jest:
15.01.2025r.

Jest to :
15
dzien roku


Informacja.

Moja strona www filozofii

Wyjaśniamy pojęcia:

Transcendentalny

czy

transcendentny

Co to jest :

sąd apriorii
lub
sąd aposteriorii

Protagoras i Pirron

Hume,Berkeley, Kant

Czy przyczynowość istnieje?

Berkeley

Czy istnieje materia?

Condillac i jego posąg

Husserl i Fenomenologia

Krytyka nauki



Pamietaj, że

Prawda , jest córką czasu

a nie autorytetu (Bacon)



Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)


Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)


Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)




mysli i ludzie
Kartezjusz

Przymiotem ciała jest rozciągłość. Wystarczy rozgrzać kawałek wosku , aby przekonać się że zmienił wszystkie swoje własnosci, i że poza rozciągłoscią nie posiada żadnych stałych własnosci.Jakosci zmysłowych Kartezjusz nie zaliczał do własnosci ciał, stał na stanowisku ich subiektywnosci.
Znalazłwszy , że rozciągłość jest przymiotem ciał, wyprowwadził z tego szereg konsekwencji.Własciwoscią rozciągłosci jest jej nieskończona podzielność..Ciała nie mogą więc składać się z atomów , te bowiem są niepodzielne.( Kartezjusz odrzucił teorię atomizmu)
Skoro ciała posiadają tylko własnosci przestrzenne , to nie podlegają innym zmianom jak przestrzenne.Zmiana przestrzenna czyli ruch jest więc jedyną postacią zmian jakie zachodzą w ciałach.
Ciała posiadają tylko własciwosci geometryczne i ulegają tylko zmianom mechanicznym.
Jakosci i zmiany jakosciowe są tylko subiektywnymi reakcjami naszych zmysłow.( jak to widać w niktórych jakosciach zmysłowych , np. akustycznych, których przyczyną obiektywną jest tylko ruch).Rozważania metafizyczne i obserwacje fizjologiczne zbiegły się z metodologią Kartezjusza i postulat metodologicznu , by zjawiska traktować jako ruchy mógł przekształcić w tezę , że zjawiska są ruchami. Teorię mechanistyczną Kartezjusz traktował bez ograniczeń. Zycie pojmował jako proces mechaniczny, powodowany przez materialne impulsy, wytwarzane we krwi; zwierzęta pojmował jako maszyny i w tym sensie interpretował ich zachowanie.
Mechanistyczna koncepcja przyrody zastąpiła dynamistyczną koncepcję scholastyczną, operującą pojęciami samorzutnych sił i celów. Uczyniła obraz swiata uboższym , ale za to przejrzystszym i łatwiejszym do opracowania naukowego.W koncepcji swej Kartezjusz spotkał się z Galileuszem ; poparta ich powagą zapanowała w europejskiej filozofii i nauce.
Geometryczna koncepcja ciał miała dla Kartezjusza jeszcze dalsze konsekwencje.Ciała jako nie posiadajace innych własnosci niż rozciągłość, są pozbawione włacnosi dynamicznych; nie są zaoptrzone w siły a więc nie mają zdolnosci wytwarzania ruchu.Mimi to poruszają się ; może to pochodzić stąd tylko, iż ruch został udzielony z zewnątrz.Że zaś dusza , której przymiotem jest tylko myslenie , nie posiada zdolnosci wprawiania ciał w ruch , pozostaje jedyna mozliwość, że ruch materii został udzielony przez Boga. Ciała , nie posiadające w sobie sił, nie mogą ani zahamować , ani spotegowac ruchu raz im przez Boga udzielonego; ilość ruchu we wszechswiecie jest stała . Z ogólnych swych założeń Katrezjusz wyprowadził prawo zachowania ruchu.
Dualizm duszy i ciała Istnieją w swiecie dwie substancje, mysląca i rozciągła, dusza i ciało. Mają one zasadniczo różne natury.Ciała są rozciągłe , a pozbawione swiadomosci, duszesą swiadome ale pozbawione rozciągłosci.Stanowią dwa oddzielne swiaty. Na ogól wcale nie stykają się ze sobą; nie tylko ciała są natury nieorganicznej ale również zwierzęta są wyłącznie cielesnej natury ; mają tylko ciała nie mają dusz.Jeden jest tylko wyjątek, gdzie substancje te są złączone: to człowiek złóżony z duszy i ciała.Ciało jest tak samo automatem jak ciała zwierząt , ale w tym automacie mieszka dusza.Zachowanie człowieka robi wrazenie, że dusza i ciało nie tylko są złączone w nim , lecz że oddziałowują na siebie. Ale założenia Kartezjusza nie pozwalały przyjąć , by dusza mogła cokolwiek zmienić w przebiegu cielesnym, a ciało w przebiegu duchowym człowieka. Tym samym Kartezjusz znalazł sie w połozeniu bardzo trudnym: oddzieliwszy radykalnie ciała i dusze , nie mógł zgodzić się że oddziałuja na siebie, a jednoczesnie ,że działają na siebie.Uciekł się do rozwiązania kompromisowego : ciało nie może spowodować , by cokolwiek powstało czy zmieniło się w duszy, zaś dusza nie może spowodować by cokolwiek powstało czy zmieniło się w ciele.Ale ciało może wpłynąć na zmianę kierunku tego co dzieje się w duszy . a dusza na zmianę kierunku tego co dzieje się w ciele.Rozwiązanie to było dziwne i nie zadowalające.Kartezjusz ujawnił trudność zrozumienia stosunku duszy i ciała, ale trudnosci tej nie rozwiązał.Będą to usiłowali rozwiązać jego następcy.
Dualizm był charakterystyczną cechą postawy naukowej Kartezjusza.Uwazał on za niedopuszczalne zblizenie do siebie dziedziny materii i dziedziny ducha, łączenie filozofii przyrody z filozofią ducha.Dualistycznie myślał Kartezjusz i w innych dziedzinach , przeciwny był łączeniu filozofii i religii.Dualizm usuwał wszelką interwencję sił duchowych z rozwoju ciał, umożliwiał czysto mechaniczne przyrodoznawstwo, z drugiej strony przez eliminacje czynników materialnych z rozważań zjawisk psychicznych , przyczynił się do rozwoju psychologii.

Teoria poznania i psychologia...